søndag den 23. februar 2020

'Tavsheden' af L. J. Smith // The Vampire Diaries #12 // Anmeldelse

Hey kære læsere <3

Titel: Tavsheden
Forfatter: L. J. Smith
Serie: The Vampire Diaries #12
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2016
Antal sider: 335

Stefan lever ikke mere.
Elena kæmper med sorgen over at have mistet ham uden at få sagt farvel.
Damon er stadig ved hendes side, men forfølges nådesløst af morderiske mutanter...

OMG! Ved ikke hvorfor, men selvom jeg har haft mine tvivlende tanker omkring serien undervejs, så vinder den sidste lille trilogi mit hjerte på en anden måde. Som om forfatteren formår at gøre den her linje af begivenheder en smule bedre end tidligere.

En ting er at Stefan er død og borte, hvilket selvfølgelig påvirkede Elena. Nød at se hvordan Elena på en måde samlede sig omkring det at Stefan ikke var der længere, savnet til ham og hvordan hun undervejs ikke helt kunne finde sig til rette med Damon - selvom hun elsker ham, og han hende, kunne hun alligevel ikke tillade sig at finde sammen med ham.
Jeg nød bestemt at se Elena kæmpe med sorgen idet hun mistede en hun elskede, både ift. at hun var helt nede at skrabe bunden, det at hun kom ind i kampen om at finde Jack og hævne Stefans død, samt videre til at affinde sig med at livet gik videre på en eller anden måde.

Damon fik endda en smule mere plads i den her bog. Specielt sammen med Elena, hvilket var rart at se. Samtidig var der ikke hele tiden tanken om at Elena var på nippet til at være Stefan utro - selvom de begge følte de skuffede ham på et eller andet plan.

En anden ting er Meredith, der ender som vampyr. Ikke ligefrem den traditionelle slags, men som en menneskeskabt en. Det var for mig spændende at se hendes kamp med at finde ud af hvad at de drømme hun havde i forrige bog, ikke blot var drømme - men ligefrem virkelighed, og hun derved skulle forholde sig til sit liv på en helt anden måde. Specielt ift. det hun er opvokset til at blive.
Glæder mig bestemt til at finde ud af hvordan hun takler sin situation videre hen, for hun er næppe okay med at forblive det hun er opdraget til at hade.

Det var bestemt en fornøjelse at se den lille gruppe af venner kæmpe om at finde frem til Jack, og finde en måde at gøre det af med ham.
Ligeså vel er jeg glad for at se Matt, der har fundet den sødeste pige at vil dele sit liv med. Han har været igennem en hel del i de forgangne bøger, så han fortjener helt klart at være lykkelig. Ikke mindst at have fundet en badass kvinde, der ikke lader sig slå helt ud af den verden Matt befinder sig i - men i stedet går all-in for at hjælpe dem.

Afslutningen på den her bog er på flere måder både smuk, skøn og lidt af en cliffhanger. Lige hvad en hver TVD fan har brug for.
En ting er at Stefan er væk for altid, men at Bonnie har fundet sin lykke i Zander gav mig et smil på læben. Gruppen har generelt været grueligt meget igennem, så den smule lykke de formår at finde undervejs, er i mine øjne velfortjent og et skønt afbræk fra alt det kaos de efterhånden har formået at kæmpe sig videre fra.
Lige som man håber på at Elena og Damon får chancen for at være sammen? Så kommer de Himmelske Vogtere og ødelægger det hele. De efterlader en med en cliffhanger.

Alt i alt giver jeg bogen 3 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...