onsdag den 2. august 2023

'Rent blod' af Sidsel Sander Mittet // Morika #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Rent blod
Forfatter: Sidsel Sander Mittet
Serie: Morika #1
Forlag: Facet
Udgivet: 2018
Antal sider: 322

På skoleøen Raudra undervises krigerlærlingen Korau og visdomslærlingen Eshri i Morikas idealer for fred og tolerance. Deres fremtid ligger fast. Men i det skjulte arbejder stærke kræfter på at vende tilbage til tidligere tiders adelsvælde. Snart befinder Eshri, Korau og deres venner sig midt i en kamp for et samfund, de altid har taget for givet. Spørgsmålet er imidlertid om samfundet overhovedet er værd at kæmpe for?
Eshri og Korau opdager snart, at intet er, som de troede…

Wow, wow, wow!
Hvorfor pokker har jeg ikke formået at læse denne skønhed noget før? Det jo et helt eventyr, pakket ind i en skøn bog af en fantasyfortælling og Sidsel? Hun formår at give en et eventyr af en anden verden. LOVE IT!

Jeg nød at blive revet med af handlingen, der formår at rive en med fra start til slut. Både med tætpakket action scener, kamp scener og de mere rolige øjeblikke, hvor jeg som læser formåede at lære karaktererne og verdenen at kende.
Især ift. vi ikke kun følger én, men hele to karakterer i hver deres kapitler, hvori vi får en bredere fornemmelse af den verden vi befinder os i.

Én ting er at der i årevis har været ro i Morika, hvilket vi straks får at vide. De to karakterer kender værdierne ift. deres oplæring og det at deres fremtid er fastlagt. MEN... jeg nød at følge deres færd med at finde ud af alt ikke er som de troede og deres færd mod en uundgåelig kamp. En kamp der giver udtryk for ikke alt er som det skal være.

Fortællingen er medrivende, fængslende og jeg nød forfatterens måde at beskrive handlingen på, samt omgivelserne. Det føltes som om jeg selv var tilstede sammen med karaktererne. Selv kamp scenerne føltes ret så intense.
Om end selve starten var en kende langsom om at komme i gang, nød jeg at få en fornemmelse af karaktererne og deres verden, inden vi oprigtigt kom i gang. Især for lige at få en fornemmelse af hvor vi starter, ift. hvor vi er på vej hen og få en fornemmelse af hvad det er karaktererne kæmper om og kæmper for.

Samtidig føles karaktererne levende. Man ser karaktererne for sig, fornemmer dem og deres personlighed. Det står klart frem for en, så man ikke er i tvivl om hvem der er hvem i de pågældende kapitler - hvem end man er inde i hovedet på.
Man formår samtidig at fornemme deres konflikter - ydre som indre. Der er op og nedture hele vejen igennem, på den gode måde og jeg nød at være i godt selskab med karaktererne.

En anden ting er at jeg blev fanget af de små detaljer om verdenen og de højere magter.
Forfatteren har formået at kreere en skøn fantasy verden, hvor der er kredset om detaljerne - om end jeg føler der stadig gemmer sig nogle detaljer vedr. de kongelige, som jeg håber på kommer op til overfladen i de senere bøger.

For slet ikke at nævne forsiden.
Jeg elsker hvordan selve forsiden formår at fange en på en måde, så jeg bliver nysgerrig på hvad der gemmer sig indeni. Føler lidt der gemmer sig flere elementer deri, end man lige regner med ud fra første blik.

'Rent blod' får 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...