lørdag den 19. oktober 2024

'En ulv blandt døde' af Jens Asbjørn Bøgen // Khodoki #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. 

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget.
Alle meninger/holdninger er mine egne.

Titel: En ulv blandt døde 
Forfatter: Jens Asbjørn Bøgen 
Serie: Khodoki #1
Forlag: Superlux
Udgivet: 2024
Antal sider: 368

Minearbejderen OMMAG-2372 vil bare passe sine opgaver, få tiden til at gå og overholde samfundets regler. Men da han en dag kommer for sent til sin vagt, tvinges han til at flygte ud af byen, hvor han bortføres af oprørsgruppen Nov Den. Kvinden Mat tager minearbejderen til sig, og med tiden forsvinder hans trang til at vende tilbage til det eneste, han tror, han kender. For er samfundet under de glorværdige Magthavere, som det burde være?
Hvorfor er de mystiske khodokivæsner i kredsløb om planeten? Og hvad foregår der inde i de vinduesløse bygninger? "Ulv blandt døde" er første bind i Khodoki-serien.

Holy moly! Hvordan skal jeg dog starte med den her?
'En ulv blandt døde' gav uden tvivl noget af en læseoplevelse på en måde jeg ikke havde regnet med - på den gode måde, da jeg blev revet med hele vejen igennem og konstant blev nysgerrig på at vide mere. Såvel som at finde ud af hvad der var op og ned ift. OMMAG-2372's indtræden i Nov Den og gruppens befolkning som helhed.

Hvis man ser bort fra at jeg i starten af bogen lige skulle finde mig til rette med forfatterens måde at skrive på ift. man følger OMMAG-2372 og hans måde at anskue verden på, så blev jeg alligevel ret så nysgerrig på at ville vide mere. Om end selv hans navn er lidt af en mundfuld.

Jeg blev i hvert fald revet med af at følge hovedpersonen og hans færd.
Det at han bliver revet væk fra alt han kender og med til jorden, hvor han bliver indkorporeret i Nov Den gruppen og deres kamp mod Khodokierne - hvad end de er ude på. Såvel som hans tanker, følelser og syn på de nye ting han oplever, der er så langt fra hvad han hidtil har kendt. Hele hans måde at forme tanker og formulere sig på virker så primitivt ift. hvordan resten af gruppen taler.

Det var svært ikke at blive revet med af at finde ud af hvem dem fra Nov Den var, hvad deres mission er og lige så stille at lære de forskellige andre karakterer at kende. Og hey? Jeg elsker at flere af karaktererne har navne efter de Nordiske Guder.
Selvom jeg godt kunne have brugt at komme lidt mere ind under huden på enkelte af dem vi har en del med at gøre.

Især en hvis Mat og Boreas - deres relation og hvad end der er mellem de to.
Specielt når der under en mission sker noget, der sætter alt på spidsen for OMMAG-2372 og hans relation til Mat pga. hvad der skete med Boreas. 
For slet ikke at nævne at visse andre karakterer ikke helt formår at give nogen form for information eller være villige til at lytte til andre i gruppen - trods det at de uden tvivl gør hvad de mener er bedst for Nov Den som helhed.

Forfatteren formår undervejs at holde læseren hen med kun at give læseren en smule information ad gangen, samtidig med at OMMAG-2372 får det at vide - eftersom han ikke helt kan kapere for meget information på én gang.

Hen mod slutningen nød jeg at der skete mere og OMMAG-2372 virkelig træder i karakter og formår at sætte gang i tingene, trods det at det på INGEN måde går som planlagt. Jeg nød at blive overrasket og revet med af alle de nye ting vi finder ud af undervejs, såvel som der er konsekvenser for deres handlinger. Især ift. lederne af Nov Den virkelig sætter foden ned og giver dem en grund til hvorfor de har sat de regler de har i gruppen - netop for at beskytte gruppen som helhed.

For slet ikke at nævne hvordan det hele endte. Sikke en slutning. Sikke et kaos og wow! Jeg er helt igennem nysgerrig på at ville vide mere. Så jeg er spændt på at læse videre, når næste bog i serien kommer.

'En ulv blandt døde' får alt i alt 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'En ulv blandt døde' af Jens Asbjørn Bøgen // Khodoki #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.  Dette er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er mine egne. Titel : En ulv blandt ...