tirsdag den 18. september 2018

Esbjerg Fantasyfestival 2018 // Rina's bogblog

Kære læsere <3

I år har jeg haft den skønne fornøjelse at have været en tur i Esbjerg til årets Fantasyfestival, som blev afholdt for fjerde gang på Esbjerg Hovedbibliotek. Samtidig skal jeg lige tilføje at jeg har fået sponsoreret et aktivitetsarmbånd af Fantasy festivalen, men selve billederne og meningerne om festivalen er mine egne.

Åbningstalen 2018
Jeg tog afsted lørdag og var der til de åbnede kl. 10.00, for at kunne få mest mulig ud af dagen og for at kunne være der til at høre åbningstalen. Selve åbningstalen blev holdt af en der stod bag selve arrangementet, Silja Okking, Patricia Briggs og Sebastien de Castell. Alle formåede at komme med nogle rigtig gode input ift. selve genren Fantasy - fx det med at det giver en sans for håb, hvor jeg ikke kan være andet end enig. Det sjoveste var dog at Sebastien de Castell ikke helt kunne udtale 'Esbjerg', og fik det til at lyde som om han sagde 'Iceberg'. En enkelt gang fik han det dog til at lyde næsten rigtig. Det var helt klart en inspirerende åbningstale.

Anne-Marie Vedsø Olesen
I løbet af dagen var jeg til et par foredrag, som jeg helt klart havde glædet mig til at opleve, hvor det første foredrag blev afholdt af Anne-Marie Vedsø Olesen. En forfatter der har skrevet hele 9 bøger, hvor jeg indtil videre kun har læst én - nemlig Lucie. Anne-Marie var rigtig god til at fortælle om sit forfatterskab, sine bøger og baggrunden for de ting hun skriver om i sine bøger. Det gav mig et godt indtryk af forfatteren som helhed, andet end et navn på en bog.
Katja Berger (venstre)
Haidi W. Klaris (højre)

Det andet foredrag jeg var til var med skønne Katja Berger, som netop har udgivet 'Døden lyver aldrig' d. 6. september. Katja blev interviewet af forfatter kollegaen, Haidi Wigger Klaris. Der blev snakket om Katjas forfatterskab, hendes nyeste udgivelse og ikke mindst ideen bag hendes serie 'Fortællinger fra døden', samt lidt mere. Et skønt foredrag, med to skønne kvinder.
Karen Inge Nielsen (venstre)
Julie M. Day (højre)

Det tredje foredrag jeg var til, var med Karen Inge Nielsen, som jeg endnu ikke har haft fornøjelsen af at have læst noget af endnu. Men den del kan sagtens nå at ændre sig. Karen blev interviewet af sødeste Julie M. Day, hvor de fik snakket om hendes nyeste udgivelse 'Djævlepassagen'. 'Djævlepassagen' udkom d. 15. september, på selve Fantasyfestivalen. De var inde omkring bogen, hendes forfatterskab og det at skrive. Et foredrag der også indeholdt en lille oplæsning fra selve 'Djævlepassagen'. 
Julie M. Day (venstre)
Eva Lucia Litterature (højre)


Det fjerde og sidste foredrag jeg var til, var med sødeste Julie M. Day, der blev interviewet af Eva fra bloggen Eva Lucia Litterature. Her blev der vendt Julies forfatterskab, hendes tanker omkring det og ikke mindst hendes serie 'Grænsen til Trafallas' (Den halves arv & Skyggen fra Nord). Det var helt klart en fornøjelse at høre om Julies proces fra at have tankerne om bogen, til det færdige resultat, og det at selve serien har fået sådan en god modtagelse fra starten af. Samtidig var det også skønt at høre om hendes forhold til det at skrive karaktererne, og hvordan det har været for hende at forme netop de karakterer hun har med i sine bøger.

Lene Kaaberbøl :)
En af de ting jeg havde glædet mig en hel del til (udover foredragene og møde andre skønne bloggere, og bekendte) var signeringen med Lene Kaaberbøl. Jeg havde i den anledning taget 'Skammer-serien' og 'Katriona-serien' med hjemmefra, for at få dem signeret. Så jeg stillede mig troligt i kø - uden fortrydelse. For Lene Kaaberbøl var så sød at signere alle 7 bøger, og ikke mindst en fornøjelse at møde i egen høje person. Min indre fangirl jublede, idet hun var helt nede på jorden.

Boderne udenfor :)
Indimellem foredragene og bagefter signeringen med Lene Kaaberbøl, var der også tid til at gå rundt imellem standende og kigge på bøger, merchandice og andre forskellige ting, samt opleve stemningen ved selve festivalen. Der var folk i forskellige aldre, der alle nød at kunne opleve fantasy på en helt anden måde end kun i bøger eller på film. Det jeg lagde mest mærke til, var at der var folk der kom udklædte i diverse former for kostumer. Selv folk der stod bag selve festivalen var udklædte, hvilket for mig gav det ekstra. Elskede at se folk i udklædning fra forskellige bøger. Der var aktivitet indenfor og udenfor, som man kunne se eller være en del af.
Stemningsbilleder indenfor :)

En af de ting jeg for alvor havde glædet mig til, var også at møde andre bogbloggere og venner, som jeg indtil nu kun havde stiftet bekendtskab med via de sociale medier. Så det var rart at få en snak ansigt til ansigt, møde dem og se folk på en helt anden måde end normalt. 

Udover at have haft Lene Kaaberbøls bøger med hjemmefra til signering, havde jeg også taget et par andre bøger med, i håbet om at få dem signeret af de respektive forfattere.

Den første var Haidi W. Klaris, hvor jeg havde taget de to første bøger med i serien 'Dæmonherskerens arving', som jeg heldigvis fik signeret. Haidi var så sød lige at signere dem til mig, efter at jeg lige så stille havde spurgt om hun ville. YAY! Tak, Haidi. Derefter var jeg så heldig at fange Anika Eibe, som også var rigtig sød at signer de 4 'Er du okay'-bøger som jeg havde taget med hjemmefra. Begge forfattere var rigtig søde at snakke med, hvilket kun er dejligt.

Jeg kom så sandelig heller ikke tomhændet derfra, så fik lige et par ting købt med hjem.

Alt i alt var det en rigtig god festival, med masser af skønne mennesker, bekendte, bogbloggere, forfattere, foredrag og aktiviteter. Det er helt klart en festival jeg har lyst til at deltage i igen en anden gang. Forhåbentlig næste år. Endnu en gang tak til Esbjerg Fantasyfestival for et skønt arrangement og ikke mindst for aktivitetsarmbåndet.

XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Håbet i mørket' af Kis Baadsgaard // Mama McGees drenge #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Håb i mørket Forfatter: Kis Baadsgaard Serie: Mama McGees drenge #2 Forlag: Sweetheart Ink. Udgivet: 2020 Ant...