tirsdag den 4. december 2018

Bøger til ønskelisten 2018 #1 - Danske forfattere

Hey kære læsere <3

Så blev det endelig december, hvilket vil sige at vi er tæt på juleaften. Er der mon andre end mig derude, der har bøger på deres ønskeliste? Hvis ikke, så giver jeg lidt inspiration til hvilke bøger jeg tænker kunne være gode at ønske sig. Jeg deler den op i flere indlæg, da indlægget ellers ville blive alt for lang.

Vi starter godt ud med navne hjemmefra, idet jeg deler inspiration fra danske forfattere. Jeg vil nævne 5 serie

Lene Kaaberbøl er helt klart en af mine danske yndlings forfattere, der tog mig med storm da jeg første gang læste 'Skammer'-serien som barn/pre-teenager. Serien handler om den unge Dina, der har arvet sin mors evne til at se hvad andre skammer sig over, hvilket hun ikke er så glad for. Samtidig sker der optøjer ift. Drakan, der er ude efter at herske landet.

Det samme gælder ift. serien om Katriona, der også er skrevet af Lene Kaaberbøl. Denne serie handler om Katriona, der stifter bekendtskab med en rytter og hendes sølvhest, hvorefter hendes mål er selv at blive sølvrytter, da hun i første bog ikke føler sig hjemme på den kro hun er vokset op, samtidig med oplevelsen af at blive sendt væk.

Lene Kaaberbøls sprog er let og forståeligt, og lige til at gå til, så hvis man ikke er den vante læser og gerne vil på opdagelse i en anden verden er disse to serier helt klar en fornøjelse at læse.  mens der sker en masse spændende ting undervejs i begge serier.

For lige at have en anden vinkel på danske forfattere, kan jeg samtidig anbefale Anika Eibe's serie 'Er du okay?', som indtil videre er udgivet med hele 4 bøger, og der kommer forhåbentlig flere. Dette er en serie, som hiver fat i forskellige problematikker, som de fleste unge i alderen fra ca. 15 år og opefter, kan relatere til. 

Sproget er samtidig letlæselig, og der er heller ikke ligefrem lagt fingre imellem hvad det er den pågældende hovedperson tænke eller føler og hvad det er der foregår bag facaden.

Dette var alt jeg havde for denne gang.
XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Mekaniske hjerter' af Stine Bahrt // Urværkerne #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Mekaniske hjerter Forfatter: Stine Bahrt Serie: Urværkerne #2 Forlag: Krabat Udgivet: 2022 Antal sider: 486 ...