søndag den 7. juli 2019

'Hvor jeg hører til' af K. L. Berger // Anmeldelse

Hey kære læsere <3

Katja L. Berger har gjort det igen, og hun gør det fantastisk hver gang. Men alligevel formår hun at forbedre sig for hver bog.

Titel: Hvor jeg hører til
Forfatter: K. L. Berger
Serie: Onshore
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2019
Antal sider: 268

Jeg er bange for at dø. Men jeg er mere bange for at leve.
Hannah er vant til at være den usynlige pige der altid har lavet sine lektier og får topkarakterer i skolen. Pigen der ser Ryan Gosling-film hver lørdag aften og aldrig skændes med sine forældre. Pigen der har det fint med blot at være til. Lige indtil Justin. Justin ændrer alt for Hannah, men at blive set har en pris, og Hannah bliver kastet ned i sorgens og skyldfølelsens afgrund til et mørke hun ikke kan komme op af igen. Lige indtil Chuck. Chuck ser Hannah,  som hun er; ødelagt og opslugt af selvlede, men også levende og fuld af et begravet potentiale. Det samme er Emily, Taylor og de andre unge Hannah lærer at kende på New Smyrna Beach, og i fællesskab knytter de bånd som ingen af dem ønsker, men de alle har brug for. Kan en enkelt sommer give Hannah livet tilbage? Kan en enkelt sommer lære hende at leve med skyldfølelsen over fortiden, eller er Hannahs historie forudbestemt af noget stærkere end hende selv. Hvor jeg hører til er første bind i ONSHORE-serien hvor fire unge bryder med tabuer og sætter alt på spil i kampen mod deres indre dæmoner og desperate søgen efter at høre til.

Vi bliver kastet direkte ind i fortællingen, og føler allerede med Hannah fra starten af ift. de ting hun oplever og de ting hun for alvor kæmper med. At være usynlig, få overtrådt sine grænser da hendes crush endelig ser hende og udnytter hende for én enkelt ting.

Hannah er for mig en skøn karakter, der formår at få følelserne frem i en, giver en lyst til at kramme hende og for alt i verden ville ruske hende ud af hendes egen verden - hvilket Chuck og Claire formår at gøre en lille smule på deres egen måde. Selvom det ikke lykkedes helt så meget som de nok havde håbet.

Samtidig kan jeg også godt li' Hannahs nye venskaber i New Smyrna Beach, der hver især har deres egen bagage. Specielt Taylor formår at smigre sig ind hos mig, med hans skønne personlighed og platte humor og ikke mindst Will formår at smigre sig ind et sted - for at være en fyr med hjertet på det rette sted. Selv under Emilys facade, gemmer der sig en pige jeg et eller andet sted har en plads til i mit hjerte, selvom hun kunne være lidt af en tøs indimellem.

Katja, for pokker. Hvorfor? HVORFOR?
Hvor meget jeg end ikke kan li' at sige det, så rørte denne fortælling noget i mig. Selvom jeg ikke på nogen måde har oplevet det som Hannah oplever med at blive voldtaget og miste en forælder - heldigvis - så kan jeg ikke andet end blive rørt omkring alle de følelser hun gennemgår.

Ærlig talt, så gav slutningen mig tårer i øjnene & jeg kan ikke andet end at føle med Hannah, selvom jeg havde håbet på en anden skæbne for hende. Mest af alt efter den sommer hun lige har haft & de venskaber hun havde fået i New Smyrna Beach. Ja, de negative tanker & de oplevelser hun havde forinden hun ankom hos Chuck & Claire, har helt sikkert haft en stor indvirkning. Men alligevel ønskede jeg hende det bedre.

Alt i alt er 'Hvor jeg hører til' en 4 ud af 5 stjerner værdig.
Jeg glæder mig bestemt til at læse videre i serien.

XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...