tirsdag den 31. december 2019

Årets bedste bøger // 2019 // Rina's bogblog

Hey kære læsere <3

2019 har været et godt år, med et til flere gode oplevelser, og som jeg vil kigge tilbage på med et smil.

Samtidig har året også været fyldt med en god del bøger, hvoraf jeg formåede at overraske mig selv med at få læst hele 44 bøger - inkl. lydbøger.
I den anledning vil jeg her giver jer mine bedste læseoplevelser for 2019. Også selvom der har været flere gode læseoplevelser, så har disse bøger formået at få en plads i mit hjerte

1. 'Grænsen til Trafallas, del 3 - Den sidste alliance' af Julie M. Day

Dette er helt klart en bog jeg siden jeg læst bog nr. 2, havde ventet på i ren og skær spænding, og som på ingen måde skuffede mig. Julie M. Day formåede at give ALL. THE. FEELS. med en skøn, genial og perfekt afslutning på en serie, jeg har elsket fra start til slut.
Det er sjældent jeg decideret fælder tårer til bøger, men det skete absolut til denne bog. Næsten hele vejen igennem havde jeg diverse tanker og følelser omkring Grace og hendes kampgejst, men én bestemt scene hen mod slutningen fik tårerne til at flyde over - elsker når en forfatter kan få følelserne frem i en.
Julie har virkelig formået at vinde mit læserhjerte, og glæder mig til at se hvad hun ellers har at byde på.

2 'Dødens engel' af K. L. Berger. (Fortællinger fra døden #3)

Well, sjældent har jeg oplevet en bog der greb min hånd og nægtede at slippe, før jeg havde vendt den sidste side. 'Fortællinger fra døden' serien holdt jeg af fra start, med Raven der er lutter badass og har et hjerte der kæmpe for de svage. Ikke mindst fik jeg en bog i 'Dødens engel, som jeg læste på under en uge, hvilket jeg elsker når det sker.
Skrivestilen er skøn, karaktererne træder klart igennem og alt omkring universet er lige som det skal være. Katja Berger formår virkelig at tage en med på et eventyr uden lige - ikke mindst en afslutning der var lige som den skulle være.
'Dødens engel' er helt klart en afslutning på en serie, som jeg ikke kunne andet end holde af. Jeg fik set karaktererne udvikle sig, kæmpe og ikke mindst finde hoved og hale i diverse myter.

3. 'Spektrum'-serien af Nanna Foss
Før 2019 havde jeg kun hørt godt om denne serie, men endnu ikke kastet mig over den. Men oh boy, hvor hev den mig med fra første færd og jeg elskede hvert sekund af de nu fire bøger der er i serien - ud af de planlagte 9.
Hver en bog følger en ny hovedperson, hvori jeg er imponeret over at Nanna Foss formår at kunne beskrive hver karakters personlighed, tanker og handlinger - samt holde styr på både plot, relationer og diverse mysterier der sker undervejs. Det er helt klart en af de serier jeg ikke kan andet end have beundring overfor, og hvor jeg spændt vender hver en side.
Dette er en af de serier der har fået en plads i mit hjerte.

4. 'Hvor jeg hører til' af K. L. Berger (Onshore #1)

'Hvor jeg hører til' er en virkelig stærk bog inden for sin genre - nemlig YA/Young Adult. Det er en af de genrer jeg gerne vil læse flere bøger fra, hvoraf denne bog helt klart er en af de gode. Katja formåede virkelig at få italesat det at gå rundt med selvmordstanker og depression på fineste vis, hvori jeg på en måde kunne spejle mig i hovedpersonen. Ikke at jeg har oplevet det hun har, men nogle af tankerne.
Det er helt klart en bog der satte tanker i gang, fik følelserne i spil og kan åbne op omkring nogle ting, som ellers er ret så svære at tale om.

5. 'Til døden os skiller' af Kit A. Rasmussen

Dette var en bog af en forfatter jeg først har stiftet bekendtskab med i år, men ikke desto mindre en forfatter jeg med glæde vil læse mere af.
'Til døden os skiller' var både en bog der skildrede en vigtigt emne som vold i forhold, i et levende sprog der var lige til at gå til og karakterer der er dejligt levende. Den overraskede mig på så mange måder, med hensyn til hvem der egentlig var den 'skyldige' og slutningen overraskede mig. Samtidig fik den mig til at tænke, hvorefter jeg stod tilbage med en læseoplevelse af at mine fordomme blev vendt på hovedet.
Kit A. Rasmussen fortjener at blive anerkendt med denne bog.

6. 'Arvingen' og 'Kronen' af Kiera Cass (The Selection)

Året startede ret godt ud med at jeg fik afsluttet 'The Selection'-serien af Kiera Cass. Serien var for mig rigtig spændende, indlevelsesrig og jeg blev mindet om hvorfor det er jeg elsker at læse. Karaktererne er levende, skrivestilen er skøn og hele universet er lige som det skal være.
Mest af alt rev bøgerne mig med fra start til slut, hev mine følelser med i spil - hvilket er en af de ting jeg elsker ved bøger, og en af de ting der gør at de får en speciel plads i mit hjerte.
Også selvom hovedpersonen ikke er den samme som den var i de første 3 bøger i serien, så kunne jeg ikke andet end holde af karakteren - selvom personen var liiiidt af en røvhat, men hun formåede at udvikle sig undervejs. På den gode måde.
Disse bøger er en del af en serie, jeg vil elske at genlæse.

Det var så alt hvad jeg havde for i år. Jeg håber I nød at følge med her på bloggen og at vi ses igen i 2020.

XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...