fredag den 27. december 2019

'Midnat' af L. J. Smith // The Vampire Diaries #7 // Anmeldelse

Hey kære læsere <3

Titel: Midnat
Forfatter: L. J. Smith
Serie: The Vampire Diaries #7
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2011
Antal sider: 486

Elena Gilbert vender tilbage, og hendes vampyrkæreste Stefan Salvatore er fri fra sit fængsel. Men redningen af Stefan har en utilsigtet konsekvens: Hans vampyrbror Damon Salvatore er nu blevet almindlig dødelig.
I Midnat møder Elena, Stefan og Damon de mørkeste øjeblikke, de hidtil har oplevet. Der er fare, romantik og overnaturlige kræfter på spil.

Ved ikke helt hvor jeg skal starte med den her bog. Retningen i den her serie kører ud i et spor, jeg ikke ved hvor ender.
For slet ikke at snakke om de hemmeligheder der kommer frem i lyset. Meredit får for en gang skyld noget mere baggrund, end hvad jeg tidligere har læst i de forgangne bøger, samt hendes bedstefars baggrund for hvorfor hans ageren i en tidligere bog var lidt mystisk - det giver mere mening nu, end tidligere.

Alt omkring det der sker i Fell's Church og i Mørkets Dimension hænger godt sammen, selvom de forskellige synspunkter i bogen forvirrede mig dog en smule, når de skiftede rundt inde i kapitlerne - i stedet for ved hvert kapitelskift. Nogle gange skiftede det lidt 2 gange, men ikke at det var det helt store. Specielt når forfatteren skiftede synsvinkel fra værende i Fell's Church til Mørkets Dimension og tilbage igen.

En ting er at Damon endte som menneske igen, hvilket han forståeligt nok ikke er glad for. Men det at han i løbet af kort tid ender med at blive vampyr igen, og får sin tidligere 'kræfter' tilbage, sker i min optik en tand for hurtigt. Ikke at jeg ikke kan se han godt kan få sine kræfter tilbage og blive vampyr igen, men en lille smule mere modstand ville have gjort ham godt - til trods for at han vinder mit hjerte en smule mere, for hver bog der går. Der er en tand 'menneskelighed/kærlighed' i ham, hvis man ser en smule under overfladen.

Noget andet er at flokken der bliver tilbage i Fell's Church, mens resten begiver sig ind i Mørkets Dimension, lidt virker som værende en tam flok. Ja, de klarer det rigtig godt, men selve handlingen der foregår i den lille by virker en smule tamt. Visse ting bliver der fint lagt låg på og rundet en sløjfe, men en smule langtrukkent. Det bedste var dog Mrs. Flowers, der træder mere i karakter ift. hendes evner, hvilket jeg rigtig godt kunne li' - mest af alt ift. hvordan hun har ageret i de forgangne bøger.
Det der sker inde i Mørkets Dimension er på sin vis lidt mere spændende, selvom visse ting er lidt for meget i min optik - men giver dog alligevel en god mening, ift. bogens titel.

Afslutningen af bogen - well, den ved jeg ikke helt hvad jeg skal sige til. At alt hvad der er sket i de forgangne bøger op til og med denne bog, bliver på en måde ligegyldig ift. at visse ting bliver ugjort. Hvad skulle det til for? Selvfølgelig er der en pris for det, men helt ærligt? De er gået igennem så meget, for at alting hallvejs bliver slettet - bortset fra deres minder. I hvert fald den lille gruppe der er involveret i at få det hele til at ende ved det gamle.

Forskellige ting bliver afrundet, bundet sløjfe på og spørgsmål bliver besvaret. Der kommer lidt mere kød på visse ting, mens visse personer og karakteristika bliver sat i baggrunden.

Alt i alt giver jeg bogen en 3 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...