lørdag den 2. maj 2020

'Valgt ved solnedgang' af C. C. Hunter // Shadow Falls #5 // Anmeldelse

Hey kære læsere.

Titel: Valgt ved solnedgang
Forfatter: C. C. Hunter
Serie: Shadow Falls #5
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2014
Antal sider: 480

Kylie har forladt Shadow Falls, og flyttet hen til sin farfar og grandtante fra at finde ud af hvad det betyder at være kamæleon.
Ensomheden og savnet af de andre får hende til at tage tilbage. Men hun har endnu ikke valgt hverken Derek eller Lucas. 
Et nyt spøgelse dukker op, og en stemme begynder at tale til hende inde i hovedet.
Et møde mellem Mario og Kylie bliver afgørende. Kun én af dem vil overleve ...

Det her var en afslutning på en serie som jeg har det ret godt med. Mest fordi den overrasker mig på flere punkter - på den gode måde, mens flere detaljer kom ind i billedet og overraskede, hvilket gav det hele et ekstra kant - og som på en positiv måde ledte op til hvad der skulle ske i slutningen af bogen.
Kylie fik et ryk opad ift. at hun voksede lidt mere som karakter, i og med hun bliver stillet overfor situationer der kræver mere af hende og gjorde at hun blev nødt til at agere lidt mere voksent end tidligere. Specielt ift. det at hun tænkere mere fremadrettet, både med hensyn til sig selv og hendes nærmeste. Jeg elsker den omsorg hun har for sine venner og familie, idet hun gerne vil det bedste for dem.

Men Kylie, kan vi to lige tage os en alvorlig snak og drøfte Lucas - bare lige 2 sekunder? For hvordan pokker kan du formå at tilgive ham for det han holdt hemmeligt for dig i den forrige bog? Ja, han virker som en sød og charmerende fyr, der formår at sige de rigtige ting, har de rigtige intentioner og I elsker hinanden, men helt ærligt? Jeg ville med glæde have ladet Della give ham en omgang og smide ham på porten. Aner slet ikke hvordan du kan formå at tilgive ham.

Jeg elskede personligt at Kylie fik et indblik i sin egen arts måde at leve på. Deres måde at leve på er anderledes end hvad Kylie er vant til og deres tankegang til omverdenen er forældet - hvilket er en ting Kylie ikke er spor fan af, men gerne vil lave om på, så de kan formå at leve mere frit blandt alle andre. Det var rart at se hvordan hun formåede at få tingene sat mere i perspektiv, såvel som plottet omkring Mario og hans agenda kom en lille smule mere i baggrunden - uden at det på nogen måde forsvandt. Det gav på en eller anden måde en helt anden udvikling end hvad jeg lige havde regnet med.
Specielt ift. en hvis person der trådte ind i Kylie og hendes mors liv, som for mig gav en ekstra overraskelse, da vi kom hen mod slutningen af bogen.
Jeg havde hjertet næsten oppe i halsen, da bogen nærmede sig sit højdepunkt og Kylie for alvor havde sit opgør med Mario - og selv der formåede visse karakterer at overraske mig noget så gevaldigt. Ikke mindst fordi en karakter sin tidligere blot havde været et irriterende sidespring, viste sig at være en helt anden end jeg havde ventet.

Endnu en ting jeg elskede, var Kylies venskab med både Miranda og Della. De tre er de skønneste veninder, og har på en god måde formået at skabe et særligt bånd til hinanden. Også selvom Miranda er lidt for optaget af Perry og Della er et stædigt æsel, så kan jeg ikke andet end holde af dem. For slet ikke at snakke om det spirende venskab der kom mellem Kylie og Fransesca (den gnavne varulvepige, der altid hænger på Lucas). Det var rart at se de to ikke kom i kambolage med hinanden hele tiden, men til gengæld gav hinanden en bedre chance.
Samtidig nød jeg den sukkersøde udvikling mellem Holiday og Burnett, idet deres forhold formår at udvikle sig til det næste niveau - og den begivenhed der sker i slutningen af bogen gav mig et smil på læben. Hvor forskellige de to end er, og hvor meget de end ikke kunne formå at indrømme deres følelser for hinanden i de forgangne bøger, så kan jeg ikke andet end holde af dem sammen.

Alt i alt giver jeg den 5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...