torsdag den 14. juli 2022

'Det du ikke ser' af Michella Rasmussen // Se mig nu #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Det du ikke ser
Forfatter: Michella Rasmussen
Serie: Se mig nu #2
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2022
Antal sider: 276

Frederikke havde styr på gymnasiet. Hun var en glad pige der elskede fester og at hænge ud med sine veninder til dans. Men i 2. g begynder tankerne at tage overhånd. Tanker om at blive syg og dø. Det hjælper ikke at hun konstant mærker forandringer på sin krop, og selvom hun går til lægen, forsvinder tankerne ikke. Frederikke fortæller ingen om sine bekymringer. Tværtimod gør hun alt for at skjule dem.
En dag opdager Emil fra klassen at der er noget anderledes ved hende. Hun skubber ham væk, og først da han fortæller om en smertefuld oplevelse der har sat dybe spor i ham, tør Frederikke for første gang at åbne døren ind til de tanker og følelser hun har prøvet så ihærdigt at gemme. Men tør hun vise dem til andre end Emil? Vil de kunne forstå hende når hun knap nok forstår sig selv?

En skøn, medrivende og realistisk fortælling om det at blive klogere på psykiske sugdomme.
Hovedpersonen Frederikke kendte jeg allerede en smule fra 'Jeg ser dig' af selvsamme forfatter og som vi nu formår at lære endnu mere at kende, idet vi kommer ind i hovedet på hende. For selvom hun virker til at være glad og have styr på gymnasiet, er der ting der for hende indvendigt ikke hænger sammen med de konstante forandringer hun mærker i kroppen. Forandringer der eskalerer på en måde, så Frederikke mentalt ikke fungerer på samme måde som tidligere.

Frederikke er trods hendes mentale udfordringer, en karakter jeg nød at lære at kende.
Hun er en skøn, ung kvinde, der elsker at danse, har en skøn familie (trods søsteren ikke ligefrem er så forstående overfor hendes situation) og det at hun kaster sig ud i nye udfordringer, såvel som finder nye relationer der hjælper hende gennem en svær tid.

Især ift. de tanker Frederikke går rundt og kæmper med, gjorde jeg blev fanget.
For én ting er at hun konstant går til lægen som ikke kan finde noget galt med hende fysisk, selvom hun gang på gang kommer med reelle bekymringer.
Indtil en af hendes skolekammerater hinter til det potentielt kunne være en form for angst. En angst der får det hele til at hænge mere sammen med det hun mentalt oplever, selvom det på samme tid føles invaliderende. Men jeg elskede at følge hendes udvikling gennem fortællingen, så man oplever den effekt angst kan have på en person.

Det en fortælling jeg havde svært ved at lægge fra mig. Sproget er letlæseligt, ungdommeligt og karaktererne er lette at relatere til. Jeg mærkede dem som personer, deres udfordringer og det at deres tanker var lette at relatere til.
For nøj, hvor er der behov for karakterer som Frederikke, der kan vise ungdommen, at man ikke nødvendigvis er alene med at kæmpe med psyken. Så det er kun fedt at forfatteren sætter fokus på psykiske sygdomme, som der sikkert er en del der oplever i forskellige variationer. Om det enten er angst, depression eller andet, så gav fortællingen her et godt input. Især ift. ikke at føle sig alene og det er okay at sige det højt - og det er okay at bede om hjælp.

'Det du ikke ser' får alt i alt 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...