mandag den 11. juli 2022

'På vej mod Sophie' af Line Lybecker // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: På vej mod Sophie
Forfatter: Line Lybecker
Serie: -
Forlag: Calibat
Udgivet: 2018
Antal sider: 330

”Jeg hed Sophie. Selvfølgelig hed jeg Sophie. Det havde jeg vidst siden jeg var fem. I virkeligheden var det mit navn før jeg blev født; mor og far havde bare fået et forkert navn skrevet i kirkebogen fordi jeg var ankommet i en gal indpakning.”
På Sophies fødselsattest står der ’Mikkel’, men hun er færdig med at klæde sig ud som en hun ikke er. Hun går i 9. klasse og vil fortælle verden sandheden. Også selv om det bliver svært. For hvad vil hendes klasse sige? Hvad vil de sige på Sexologisk Klinik? Hvad nu hvis psykologerne ikke tror på at hun er fanget i den forkerte krop? Heldigvis har Sophie veninden Laura der hjælper hende med at holde humøret oppe, og Emil som hun kun har mødt online, men alligevel er blevet forelsket i. Han ved bare ikke at hun biologisk er en dreng.

Skøn, hjertevarm fortælling om en skøn, ung kvinde på en rejse mod at blive sit sande, ægte jeg. En rejse jeg nød at blive en del af i godt selskab med Sophie. En rejse der ikke nødvendigvis er nem, men jeg nød at lade mig rive med at den rejse hun med skøn støtte fra forældrene, træder ud på.

Om end vi starter ud med at møde 'Mikkel', som er hendes dåbsnavn til en start, da rejsen mod Sophie har at gøre med den forkerte krop, gjorde at jeg mærkede hvordan hun havde det med at være fanget i en krop der ikke stemte overnes med hvad der var indvendigt. Så var det rart at mærke de tanker og følelser der var til en start.
Jeg nød at følge hende hele vejen igennem, hvori vi følge hendes færd på sexologisk klinik og det at hun møder andre som hende selv. Det at mærke hun ikke er alene om det hun føler, oplever og den rejse hun tager ud på.

Elsker især det faktum at forældrene er med hende hele vejen igennem, er den bedste støtte for hende idet hun træder ud som Sophie for andre omkring hende.Selvom der er enkelte der ikke tager helt så godt imod det som håbet, nød jeg at se hende stå ved sig selv. 
Idet visse personer ikke nødvendigvis formår at støtte hende i hendes rejse mod hendes sande jeg, var det hjerteknusende at se hende skulle komme til den erklæring at måtte rydde ud i hvem hun omgiver sig med.

Det er en skøn, velfortalt historie om en skøn, ung kvinde der på én og samme tid skal agere i sine teenageår hvor alt forandrer sig, alt kan være kaotisk og det at skulle finde sig selv, velvidende at man ikke er som alle andre unge piger på den alder - idet det ydre endnu ikke 100 % passer med det indre.
Sproget er ligetil, passer lige til målgruppen og tager en med ind bag tankerne af et ungt menneske. Jeg kunne ikke andet end lade mig rive med af sproget, fortællingen og føle med Sophie. Både ift. op og nedturene.

'På vej mod Sophie' er klart en feel-good fortælling, der er dejligt nede på jorden, hvor man følger en transkønnet person der uden de helt store problemer formår at vise omverdenen hvem hun rigtig er - trods små bump på vejen. At finde ud af hvem man er, med den rigtige støtte og de rigtige venner, så skal alt nok gå.

'På vej mod Sophie' får alt i alt 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...