søndag den 19. marts 2023

'Udfriet' af Margaret Stohl & Kami Garcia // Beautiful Creatures #4 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Udfriet
Forfatter: Margaret Stohl og Kami Garcia
Serie: Beautiful Creatures #4
Forlag: Carlsen
Udgivet: 2012
Antal sider: 416

Ethan Wate har brugt det meste af sit liv på at længes væk fra den stillestående sydstatsflække Gatlin. Men han havde aldrig forestillet sig, at han ville blive tvunget til at forlade byen og venner og familie uden at sige farvel. Da han kommer til bevidsthed efter springet fra vandtårnet, befinder han sig i en åndelig parallelverden til Gatlin, hvor han møder sin afdøde mor. Han er glad for at kunne være sammen med hende, men ulykkelig over at være adskilt fra Lena. Han har derfor kun ét mål: at finde en vej tilbage til Lena og den dødelige verden. For at kunne det må han have adgang til Casterkrøniken hos Det Fjerne Førerskab og destruere den side, hvorpå hans skæbne allerede står nedskrevet. Det medfører en lang farefuld rejse, der bringer ham tæt på ondskabens væsen.
Hjemme i Gatlin venter Lena på en slags tegn fra Ethan, så hun ved, at han ikke er borte for altid, og hun er klar til at gøre, hvad der end kræves for at få ham tilbage - også at sætte venner og families liv på spil. Da hun finder ud af, at Ethan har brug for Månebogen, som Abraham Ravenwood er i besiddelse af, går hun i forhandling med Abraham, vel vidende at prisen er høj. Nu hvor Lena og Ethan befinder sig i hver deres verden, må de have blind tillid til hinanden og samarbejde imod alle odds for at ændre på skæbnen. Men intet er uden omkostninger i mødet mellem Gatlins og casternes verden.

'Udfriet' - det fjerde, sidste og afsluttende bind i en skøn serie om Ethan Wade og Lena Ducannes.
Efter hvad den forgangne bog sluttede med, var jeg ret spændt på hvad der ville ske denne gang. Især for Ethan der ikke engang er i vores verden længere - men en parallel verden.

For mig var det ret interessant at følge Ethan i det parallelle univers han befinder sig i. Et sted han egentlig ikke burde være, mens vi følger hans færd mod at vende tilbage tilbage til Gatlin. Samtidig lærer vi et nyt, spændende og ret interessant parallel univers at kende. Et sted der fungerer som et limbo, hvor man ikke rigtig er død men heller ikke levende, da man har nogle uafsluttede sager.

Jeg nød at følge hans færd med at finde ud af hvordan han kommer hjem.
Om end jeg endnu en gang oplever en kende langsommelighed i handlingen, var jeg revet med. Det var på ingen måde let for Ethan at finde sin vej tilbage eller finde det der skal til for at komme tilbage.
I den ombæring var det fedt at opleve velkendte ansigter - uanset hvilken side de var på. Gode og onde. At se Ethan komme ansigt til ansigt med diverse udfordringer gjorde mig investeret i at se hvad der skulle til for at komme hjem igen.

Denne gang får vi dog også Lenas perspektiv.
Jeg lægger ikke skjul på jeg holder af Lena, hendes personlighed og er draget mod hende og hendes kræfter, idet både hun og hendes familie er castere. Det gav et nyt perspektiv på fortællingen, ift. problematikken med at få Ethan tilbage. At se hende gøre hvad hun kunne får at hjælpe Ethan i hans færd for at komme hjem.
Men jeg kunne dog ikke helt forlige mig med hendes konsekvente moody humor - hvilket har været et gennemgående tema for hende siden anden bog. Jeg ville gerne have set hun fik bearbejdet tingene, fremfor konstant at klynke.

Og kan vi lige snakke om slutningen?
Hvad end forfatterne tænkte ift. hvad der skulle til for at få Ethan tilbage, er jeg ikke okay med. Jo, det var da fedt det lykkedes dem at få ham tilbage til Gatlin, tilbage til Lena og co. MEN! Jeg er ikke okay med en hvis karakter skulle lade livet for det. Argh, altså!
Om end jeg er glad for at se Ethan og Lena sammen igen, er måden det blev gjort på hjerteskærende. Det en karakter jeg holdt rigtig meget af.

'Udfriet' får 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Mekaniske hjerter' af Stine Bahrt // Urværkerne #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Mekaniske hjerter Forfatter: Stine Bahrt Serie: Urværkerne #2 Forlag: Krabat Udgivet: 2022 Antal sider: 486 ...