lørdag den 10. december 2016

Karakterer // Skrivning #1

Hey kære læsere <3

Som jeg nok allerede har nævnt - både via bloggen her og via NaNoWriMo og som min facebook side indikerer - så kan jeg godt li' at skrive. Så det burde ikke komme som en overraskelse at jeg godt kunne finde på at lave sådan nogle indlæg her. Den først kommer ind på karakterer, som jeg nu vælger at have med i mine historier.

De historier jeg har skrevet indtil videre, som man kan finde inde på Movellas, har karakterer, som jeg har fået fornemmelsen af undervejs, mens jeg har skrevet. Lidt a la hvem er personen, hvad hedder han/hun og udseende - mest af alt de klassiske træk, som læseren får et indtryk af, når de finder ud af hvem personerne er i historien og hvem man følger.

Karaktererne har for mig stor betydning for den historie jeg vælger at skrive. Lade historien udfolkde sig igennem dem. Igennem deres øjne og deres oplevelser. Følelserne de oplever, som de gennemgår forandringen, fra starten af historien, og videre hen mod slutningen.

Jeg stiller nogle enkelte spørgsmål til mig selv, før jeg går igang med at skrive:

  • Hvilken genre vil jeg skrive?
  • Hvad skal historien handle om?
  • Hvor mange hovedpersoner vil jeg have?
  • Skal det være jeg-person eller 3. person? Dreng eller pige?
  • Hvad skal hovedperson igennem i historien?
Ang. hovedpersoner, vælger jeg for det meste kun én hovedperson og et par enkelte bi-personer til at understøtte hovedpersonen. Om det så er på godt eller ondt. I starten lader jeg historien komme igang, og får introduceret personen, inden der sker alt for meget. Så læseren kan lærer hovedpersonen at kende, se hvem han/hun er, inden der sker alt for meget.

Det er ikke altid jeg selv helt ved hvem persoen er, inden jeg går igang, men jeg finder altid ud af det. Men jeg er dog begyndt at lave små person karakteristikker af personerne undervejs, for at sikre mig at karaktererne ikke ændre udseende eller for meget personlighed undervejs. I hvert fald ikke på en måde, hvor læseren ikke ved hvad dælen det er der sker. Eller bliver i tvivl om personen i den første halvdel af historien er den samme som i den sidste halvdel af historien. Eller forandrer sig så meget at det på ingen måder hænger sammen.

En karakter/person forandrer sig altid over et hvis rum tid, men ligesom i virkeligheden skal det ske på en naturlig måde, igennem det som personen/karakteren gennemlever.

XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Mekaniske hjerter' af Stine Bahrt // Urværkerne #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Mekaniske hjerter Forfatter: Stine Bahrt Serie: Urværkerne #2 Forlag: Krabat Udgivet: 2022 Antal sider: 486 ...