fredag den 8. september 2017

Bispetorv af Doron Haahr // Anmeldelse

Dette er en anmeldelse af en novelle kaldet "Bispetorv", skrevet af Doron Haahr, jeg har fået tilsendt af det digitale forlag 'Tell me a story, Toru'. Både som en lydfil og en pdf. Jeg valgte at lytte til den via lydfilen, og jeg blev positivt stemt over selve historien. Jeg vil lige pointere at det er en novelle.

Tell me a story, Toru er et digitalt forlag, som via deres hjemmeside udgiver både noveller og digte, med forfatteren som den eneste korrektør - hvor værkerne er formidlet via skrift og lyd, og hvor selve forfatteren bag værket selv læser sin tekst op. Det er normalt ikke den måde jeg plejer at læse en tekst, da jeg foretrækker at have materialet i mine hænder, men selve konceptet er i sig selv spændende. Samtidig med den del at der ikke er langt imellem forfatteren og læseren.

Titel: Bispetorv
Forfatter: Doron Haahr
Forlag: Tell me a story, Toru
Udgivelsesår: 2017
Antal sider: 12 sider

Selve novellen foregår i 1945, starten af maj måned, i dagene op til og omkring hvor 2. verdenskrig slutter og selve dagen hvor det blev annonceret at krigen er slut og Tyskland har kapituleret. Vi møder Hr. og Fru Larsen, samt slagter Bendt der alle er overbeviste om at krigen da snart må slutte og de går lidt og venter på annonceringen efter at det i radioen er blevet annonceret at Hitler er død - så måtte krigen da være slut?

Novellen er bygget på en virkelig hændelse fra 2. verdenskrig, d. 4. maj, efter at krigen er endt. På en eller anden måde har jeg haft en interesse for 2. verdenskrig, hvilket gjorde at jeg blev fanget af historien og blev hængende hele vejen igennem.

Novellen er, i mine øjne, velskrevet og karaktererne velbeskrevet idet at jeg bliver hængende hele vejen igennem (andet end det at det er en novelle, som i sig selv er en kort historie, over en relativ kort periode).

Hr. og Fru Larsen tager hele situationen på hver deres måde, i venten på at krigen officielt er slut, mens slagter Bendt venter kun på at Hr. Larsen får sin afgørelse - overbevist om at Hr. Larsen er på tyskernes side, idet at han selv har mistet nogen pga. tyskerne. Det hele ender godt, men alligevel tragisk for et antal mennesker pga. et skyderi, på en dag der i sig selv skulle være endt godt.

Jeg elsker i det hele taget den måde forfatteren formår at få taget en virkelig hændelse fra den tid, og får skrevet en historie der hænder over så få dage der leder op til selve dagen hvor hændelsen sker. Jeg kan mærke stemningen omkring Hr. og Fru Larsen, der håndterer deres venten på hver deres måde og selve dagen for befrielsen. Fru Larsen der med glæde fejrer friheden, og får Hr. Larsen med ud dagen efter.

Det eneste jeg godt kunne mangle, var at finde ud af hvorfor slagter Bendt er så overbevist over at Hr. Larsen er på tyskernes side, samt alle karakterernes tid i løbet af krigen. Men det er selvfølgelig svært at nå i en novelle, og det ville kræve at historien endte som en roman. På den positive side formår forfatteren at fange min interesse for historien, så jeg får lyst til at læse mere og vide mere.

Alt i alt en velskrevet novelle af Doron Haahr, som jeg sagtens kan anbefale. Og ikke mindst, tak til, 'Tell me a story, Toru', for at have sendt mig et eksemplar af novellen.