mandag den 19. august 2019

Serier jeg håber at færdiggøre i 2019 // Rina's bogblog

Hey kære læsere <3

Hvis jeg skal være helt ærlig, så elsker jeg serier - både bog serier og TV serier. Jeg elsker at drage ind i nye serier hele tiden, men samtidig er jeg en dør til at færdiggøre serier, inden for en rimelig tidsperiode. Det er som om jeg enten udskyder det, finder på undskyldninger eller finder en ny serie at gå i gang med - for så derefter at lægge den i bunken af serier, der ikke er færdig læste.

Bunken af igangværende serier, har sneget sig op på 13 (ja, 13!), så her er en stak serier, som jeg håber på at få gjort færdig i år.

1) Lunar Krøniken af Marissa Meyer

Den første serie jeg tænker på, er 'Lunar Krøniken'. En serie jeg påbegyndte tilbage i 2017, da jeg lånte den første bog 'Cinder' af en veninde. I 2018 læste jeg den igen, efterfulgt af 2'eren 'Scarlet' og 3'eren 'Cress'.

Serien er en genfortælling af fire klassiske eventyr, fortalt i et Sci-Fi version af vores verden - et sted ude i fremtiden. En fortælling der fletter de fire klassiske eventyr sammen med en fortælling om en verden der lever i fred, en sygdom de ikke ved hvordan de skal bekæmpe og det Lunar folk, som de i fællesskab holder i stand. De fire eventyr vi møder flettes sammen som vi læser bøgerne, hvoraf man stadig formår at skimte de træk vi kender fra de originale eventyr.

Fjerde, og sidste bog, 'Winter' er den eneste bog jeg mangler at læse. Jeg glæder mig til at få den episke afslutning på hvordan det kommer til at gå CinderScarletCress og Winter, i afslutningen på en serie jeg virkelig har holdt af at læse - på deres hæsblæsende eventyr. Ikke mindst hvordan Marissa Meyer har taklet eventyret om Snehvide.

2) Soulfinders af Joss Stirling

Soulfinders er en serie jeg stødte på via samme veninde, der introducerede mig til 'Lunar Krøniken'. En serie jeg endte med at holde af, uden egentlig at have forventet det. 

Serien handler om tre piger - Sky, Phoenix og Crystal - der i hver deres bog, bliver introduceret til familien Benedict, der er en familie af Savantere. Savantere har forskellige 'overnaturlige' evner. De tre piger er enten bekendt med deres evner eller komplet nye i den verden. Hver især følger man dem i deres hverdag, hvem de er, og ift. mødet med familien Benedict, idet de møder deres 'Soulfinder' a la 'Soulmate' i en af Benedicts brødrene. Samtidig med at der sker flere ting, som gør at de støder på hinanden.

Jeg har allerede læst de to første bøger ('Sky' & 'Phoenix'), som jeg faldt pladask for og slugte i en pærevælling. Så jeg glæder mig bestemt til at læse 'Crystal', som jeg er spændt på hvordan er. Mest af alt ift. hvordan jeg havde med dens forgængere.

3) Grænsen til Trafallas af Julie M. Day

Årh ha, hvordan pokker skal jeg dog beskrive den her serie? 'Grænsen til Trafallas' er en serie, jeg begyndte på i 2018 - en serie som so far er udkommet med 2 bøger og tredje bog udkommer 22. august. En serie jeg er faldet pladask for og er ikke mindre en skrevet på bedste vis. Både ift. karakterer, plot og worldbuilding.

Serien handler om Grace, der er en helt normal kvinde, men som bliver hevet ind i en anden verden - a la Trafallas. Her bliver hun introduceret til et univers af elvere, forskellige skabninger og ikke mindst kastet ind i en kamp mellem det gode og det onde. Vi følger hendes færd i ikke mindst at lære Trafallas at kende, gebærde sig i et univers der er overvældende og lære sig selv at kende på ny.

En serie jeg ikke kan andet end glæde mig til at få afslutningen på, samtidig med at jeg også er nervøs for slutningen. Det er helt klart med blandede følelser at jeg både vil afslutte serien og vide hvad der sker, og det at jeg ikke har lyst til at sige farvel til Grace, Zachos, Kanthos og Fëra - for ikke at tale om Trafallas generelt.

4) Fortællinger fra døden af Katja L. Berger

En serie jeg heller ikke andet end kan holde af, er 'Fortællinger fra døden' af K. L. Berger. En serie som har mere end rigeligt med action, religion og ikke mindst, badass karakterer. De to første bøger er blevet læst, og elskede dem. Mangler kun tredje og sidste bog, som udkommer d. 13. september.

Serien handler om Raven, der efter sin død bliver erhvervet som sjælehenter - af ikke mindre end døden selv. Men efter et par måneder som sjælehenter, bemærker Raven at der er noget i gærde, gør det hvad de kan for netop at finde ud af hvad der foregår. Vi oplever snarrådige og fandenivoldske Raven, der ikke tager nej for et svar og hun kommer ud for lidt af hvert i de to første bøger - ikke mindst i selskab med Zeph og et væsen fra underverdenen, som jeg lidt falder for.

Glæder mig bestemt til at få en afslutning på en serie, der giver et bud på hvad der kan ske efter døden, syn på forskellige religioner/trosretninger og ikke mindst en verden, samt karakterer, der er godt beskrevet - samtidig er jeg dog lidt vemodig ved også at skulle afslutte serien, idet jeg ville elske at følge Raven og hendes gå-på-mod lidt endnu.

5) Djævlepassagen af Karen Inge Nielsen

'Djævlepassagen' er en duologi, som har hele to fortællere, i og med at der er Marcus fra nutiden og Elvira fra fortiden. Første bog udkom i 2018, og overraskede mig positivt. Mest af alt ift. opbygningen af historien og måden Karen Inge Nielsen formåede at flette fortid og nutid sammen som historien i 'Sortedammens hemmeligheder' skred frem.

Serien handler først og fremmest om Marcus der i første bog flytter ind på Herstedholm med sin mor, der har fået arbejde på herregården. Hurtigt begynder der at ske mystiske ting, stemmer fra fortiden hvisker til ham og hemmeligheder fra fortiden begynder at komme frem til nutiden. Samtidig får man et indblik fra fortiden, via Elvira der lige så vel har sin mystik

Det var så de serier, som jeg håber/satser på at få færdiggjort i 2019 - selvom der kun er et par måneder tilbage. Tre af bøgerne som jeg håber at få læst, er endnu ikke udkommet - men det er serier, som jeg håber på at få fat i til Esbjerg Fantasyfestival d. 14-15 september 2019.

Ses vi i Esbjerg? Så kom endelig og sig hej, hvis I ser mig. Vil elske at hilse på andre bogglade personer.

XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...