Lunar Krøniken #3 - Cress // Anmeldelse

Titel: Cress
Serie: Lunar Krøniken
Forfatter: Marissa Meyer
Forlag: Høst & Søn
Udgivelsesår: 2018
Antal sider: 560

Cress kommer fra planeten Lunar og er blevet sendt i eksil i en satellit, hvorfra hun er tvunget til at hjælpe den onde dronning Levana med at spionere på jorden. Hendes næste mission er at lokalisere Cinder og hendes rejsefælle, den flotte kaptajn Thorne. Men Cress vil hellere hjælpe Cinder end at afsløre hende, og før hun ved af det, har hun advaret Cinders mandskab. En handling, der får vidtrækkende konsekvenser. Da en rednings aktion går skævt, ender Cress og Thorne i ørkenen. De må nu bruge alle kneb for at finde Cinder, Scarlet og Ulv igen - men det er svært, når man aldrig har kendt til andet end en isoleret satellit. Samtidig i New Beijing agter dronning Levana at ægte Prins Kai uanset hvad, og brylluppet nærmer sig med hastige skridt. Er det muligt for gruppen at genforenes og stadig have tid til at stoppe ceremonien?

Kan vi først og fremmest lige starte med at beundre den flotte og alligevel simple forside? Ligesom sine forgængere er forsiden i de samme farver, der alle går igen på hver en forside. Ikke for mange ting er placeret på forsiden, men det der er på forsiden, siger en del om hvilket eventyr vi får genfortalt på en helt ny måde. Denne gang er det Rapunzel, der bliver kastet ind i en fantastisk fortælling om kampen mellem jorden og månen, og en dronning med en unægtelig trang til at herske over begge dele - hvad end der skal til.

Og wow, en fortælling. Endnu en gang formår Marissa Meyer at tage et klassisk eventyr, og give det helt nyt liv på sin helt egen måde. Selv i denne fortælling formår Marissa at beholde de dele man kender fra Rapunzel, og vikle dem ind i en verden hun så smukt har kreeret og beskrevet ned til mindste detalje. Elsker serien endnu mere efter denne bog, og kan knap nok vente til den næste.

Det var et skønt gensyn med Cress, da vi sådan set allerede har mødt hende for en kort stund i 'Cinder'. Hvis man husker tilbage, var det Cress der igennem en comm samtale, gav Cinder et hint om Levanas planer til ballet - via en chip der var blevet sat i Nainsi for at spionere i de kongelige palads i Det Østlige Forbund, som Cinder fik fat i, da hun reparerede Nainsi.

Når man møder Cress for alvor virker hun som en sød, charmerende og lidt naiv ung pige (omkring de 14 år vil jeg tro), der kun kender til den indre del af den satellit hun bor i. Eller hun har været der siden hun var omkring 7 år, efter at have vist sig at være ret god til det med computere - af den grund endte hun med at været spion for dronning Levana. Jeg kunne godt mærke at hun var yngre end de andre karakterer vi allerede kender fra de forrige bøger, men hun har samtidig den søde charme over sig.

Man kan ikke andet end at holde af hende, med alt hendes naivitet og forelskelse overfor fx kaptajn Thorne, og hendes sårbarhed idet hun bliver kastet ud i nye situationer, der er langt fra den verden hun kender. Selvom hun ender ude i nogle uheldige situationer, fornemmer jeg at hun handler ud fra hvad hun selv mener er rigtigt og forkert. For udover at vi bliver introduceret for Cress, med hendes søde charme og hovedkulds forelskelse i den altid så charmerende (og lidt egoistiske) kaptajn Thorne - for hvem ville ikke falde for hans charme? (I know I did) - møder vi igen de karakter vi allerede kender og elsker.

Marissa Meyer formår endnu en gang at holde styr på utallige tråde og karakterer. Hvad end det er Cinder, der for alvor skal stå ved sin ny fundne identitet og finde frem til en plan for at stoppe dronning Levana, Scarlet der bliver hvirvlet ind i hvor hun ikke har regnet med og kejser Kai, der har overgivet sig til dronning Levanas planer om at blive gift. Alle bliver smeltet ind i den samme historie, den samme fortælling. En historie, der forhåbentlig ender til den gode side.

Marissa Meyer tager dig endnu en gang med på en hæsblæsende eventyr, der for alvor sætter gang i det spil der allerede kører i forvejen og man bliver virkelig hvirvlet ind i en verden der er fyldt med intriger og kampen mellem det gode og det onde. Tag ikke fejl - serien når nye højder i denne bog.

Jeg elsker hver en karakter for dem de er (nok mest af alt Cinder, Thorne og Iko), hvilket gør at jeg forelsker mig i hele universet der udgør Lunar Krøniken. Beskrivelserne er levende, karakterne er elskværdige og velbeskrevet, samt hele historien/plottet er i sig selv fantastisk. Marissa Meyer formår virkelig at fange mig på en måde, der gør at jeg forelsker mig i hele sci-fi universet og eventyrerne jeg i forvejen kendte og holdt af. Hvad end der sker, så glæder jeg mig til at læse videre i 'Winter', når den engang udkommer på dansk.

Hvis du/I ikke allerede er igang med denne serie, så må I nok hellere se at komme i gang. I vil elske den. Hvis ikke for sci-fi delen, vil det være genfortællingen af de klassiske eventyr. Den er helt klart anbefalelsesværdig.