onsdag den 18. september 2019

Esbjerg Fantasyfestival 2019 // Rina's bogblog

Hey kære læsere <3

Endnu en weekend i september er kommet og gået, samt endnu en fantastisk Fantasyfestival i Esbjerg er veloverstået.
Først og fremmest skal jeg nævne at jeg fik sponsoreret aktivitetsarmbåndet af Fantasyfestivalen, men oplevelsen af festivalen, billederne derfra og meninger om festivalen er helt og aldeles mine egne.

For at starte et sted, så har det været en helt igennem skøn weekend i fantasy og magiens tegn. Jeg ankom til festivalen lørdag formiddag - ca. 40 minutter før det officielt åbnede, fik fat i mit armbånd, og jeg var klar til en weekend i godt selskab.
Alt omkring festivalen var gennemført og gennemtænkt. Jeg kunne mærke stemningen allerede da jeg ankom til Esbjerg bibliotek - boderne udenfor gav et skønt indtryk af, at her skulle der foregå noget magisk. 
Indenfor var der pyntet op alle steder, stemningen var sat og folk var klædt ud - hvilket jeg elskede. Det var så skønt at se folk være klædt ud, ligeså vel som det at man kunne komme som man var.

Velkomsttale af formanden, Peter V. Brett & Julie Kagawa
Om lørdagen blev festivalen sparket godt i gang med en velkomst tale, der blev introduceret af formanden (mener jeg det var), der gav en skøn lille intro. Hun blev godt efterfulgt at de to udenlandske foredragsholdere, Peter V. Brett, der gav en kort tale omkring hans skrivning, og Julie Kagawa, der på skøn vis officielt bød festivalen åben.


Malene Sølvsten
I løbet af weekenden var jeg til flere foredrag, der alle var spændende og ikke mindst, inspirerende. Den første jeg var til, var Malene Sølvsten i snak med Eva Munk fra bloggen 'Eva Lucia Litterature'. Yderst spændende dialog omkring Malene Sølvstens forfatterskab, hvor hun startede og hele vejen omkring Ravnenes Hvisken, karakterer og det at skrive uden nogen egentlig vidste at hun gjorde det - indtil hun var færdig med bog nr. 1.

Panel Debat m. Sidsel Sander Mittet, Katja Berger,
Lene Dybdahl & Malene Sølvsten
Dernæst var jeg til en paneldebat med fire skønne forfattere, omkring det at researche, selvom man skriver Fantasy
med titlen: 'Det er sikker bare lige googlet...'. De fire forfattere var Malene Sølvsten, Lene Dybdahl, Katja Berger og Sidsel Sander Mittet. Det var en spændende og fascinerende debat omkring deres erfaringer mht. det at researche store og små ting ift. deres egne bøger. Ikke mindst hvordan de forholdt sig til at bruge både google, bøger og deres nære omgivelser og omgangskreds til at finde frem til den søgte information.


Lene Dybdahl - Foredrag
Lene Dybdahl - Bogrelease
I løbet af eftermiddagen afholdt Lene Dybdahl Bogrelease ift. hendes nyeste udgivelse Ildstorm (Ovanieprofetierne #3), der udkom netop den dag. Der var en del fremmødte til at fejre udgivelsen, hvilket kun gjorde det mere hyggeligt - selvom jeg har det lidt mærkeligt ift. den mængde af mennesker på én gang på for lidt plads. Men hyggeligt var det.

Lørdagens bød også på et foredrag med Lene Dybdahl, der fortalte om hvordan man kan skrive fantasy - inkl. at skrive en serie. Ikke mindst hvordan man holder styr på en tidslinje der kører over flere bøger. Lene er i mine øjne rigtig god til at fortælle, holde foredrag og inddrage sine egne erfaringer. 

Sidsel Sander Mittet
Sidsel Sander Mittet var jeg simpelthen nødt til at høre, da jeg var nysgerrig på hende og hendes forfatterskab - andet end hvad jeg havde set på de sociale medier. Sidsel var rigtig god til at fortælle om hende selv, hendes forfatterskab og hvad hun selv søgte og manglede i moderne litteratur. Elskede den måde hun fortalte på, hvilket for mig var levende, engageret og hun er god til at fange en.

Blogger arrangement m. Julie M. Day & Mikkel Wendelbo
Søndag starter også ret godt ud, med at jeg er med til et rigtig hyggeligt blogger arrangement, arrangeret af festivalen. I år er det ingen mindre en sødeste Julie M. Day og Mikkel Wendelbo, aka. Skrivekarl, der er i fokus. De kommer ind på hhv. det at være forfatter, ensomheden bag det og jagten på forlag. Det var intet mindre end et hyggeligt arrangement, hvor vi kom helt tæt på de to skønne forfattere. Der var samtidig dækket op med frugt, kage og noget at drikke til - mums. Ligeledes blev det hele afsluttet med en Kahoot-quiz i ren fantasy stil, med en stak bogpræmier. Jeg var dog ikke en af de heldige vindere, men det var en rigtig god og sjov afslutning på en hyggelig morgen/formiddag.
Mette Finderup
Mette Finderups foredrag 'Om at skrive' var et af de foredrag jeg havde set frem til, selvom jeg endnu ikke rigtig har stiftet bekendtskab med Mette Finderups forfatterskab. Men Mette var spændende at lytte til, lod os fra publikum komme med input til hvad hun skulle komme ind på ift. det at skrive. Jeg kunne sagtens se mig selv i dele af det hun fortalte om ift. hendes egen proces med at skrive. Så det var rigtig fedt. Hun var god til netop at give ud af egne erfaringer med at skrive og skulle give slip på perfektionismen ift. skriveprocessen.
Thomas Arnt interviewer Katja Berger

Katja Berger var en jeg også havde glædet mig til at høre. Ikke mindst fordi jeg har fulgt hende i de sidste to år, fra jeg første gang stiftede bekendtskab med hende i 2017. Så det var uundgåeligt at jeg ville høre hende, i samtale med hendes forfatter kollega/kæreste Thomas Arnt. Yderst hyggeligt foredrag, med inddragelse 5 hurtige spørgsmål, Katjas forfatterskab og afslutningen på en serie, som hun har arbejdet på så længe - samt de myter og figurer fra religioner hun omgiver sig med.
Sissel Moody & Eva Munk
Sissel Moody var mindst lige så hyggelig at være til foredrag hos, idet hun i dialog med Eva Munk, fortalte om tilblivelsen af hendes to bøger 'Den magiske sten' og 'Undergrundens mysterier' - som er de to første bøger i serien 'Forbandelsen over Laitana'. Det var for mig spændende at høre om hendes skriveproces ift. hendes bøger, udgivelses processen og om hende selv - ikke mindst hvorfor det var hun kastede sig over netop at skrive 'Forbandelsen over Laitana'.

Sidsel Sander Mittet
'Folkeviser - den første fantasy?'
Det sidste foredrag jeg var til, havde jeg ikke ligefrem planlagt, men jeg kunne ikke dy mig, for lige at lytte til Sidsel Sander Mittet en sidste gang - denne gang omkring 'Folkeviser - den første fantasy?'. Ved ikke hvad der er med Sidsel, men kunne ikke andet end holde af den måde hun fortalte på. Levende, engageret i emnet og hendes viden omkring folkeviser var ret fascinerende. Selvom jeg nok aldrig selv formår at komme ind omkring folkeviser. 

Indimellem alle foredragene, og aktiviteter i det hele taget, havde jeg rigeligt med tid til at vandre rundt og nyde stemningen. Ikke mindst at kunne lade mig friste af alle de skønne bøger der var i stakkevis. Hvis jeg havde råd og plads herhjemme, havde jeg købt næsten det hele - men det er ren ønsketænkning. Jeg fik dog ikke taget nogen billeder af markedet udenfor, idet jeg for det meste rendte rundt indenfor og til foredrag i 'Den dansende dværg'. Men fedt var det, med masser af god stemning.
Stemningsbilleder fra Esbjerg Fantasyfestival 2019

Samtidig fik jeg snakket med en masse skønne mennesker - både forfattere, bog glade mennesker, forlagsfolk, og andre bogbloggere og booktubere. Både dem jeg har stødt på før i andre anledninger, har fulgt på de sociale medier og bogbloggere, jeg først stiftede bekendtskab med på festivalen. Ikke mindst at få sat ansigt på folk, jeg endnu ikke havde mødt i virkeligheden og kunne sige hej.

Det har bestemt været en fornøjelse at være med til en festival, der har gjort så meget ud af planlægningen, udsmykningen og hele udførelsen af både foredrag, aktiviteter og alt omkring festivalen. Jeg ser allerede frem til næste år!

XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...