Lunar Krøniken #4 - Winter // Anmeldelse

Forfatter: Marissa Meyer
Serie: Lunar Krøniken
Forlag: Thorndike Press
Sprog: Engelsk
Udgivet: 2016
Antal sider: 827

Princess Winter is admired by the Lunar people for her grace and kindness, and despite the scars that mar her face, her beauty is said to be even more breathtaking than that of her stepmother, Queen Levana. Winter despises her stepmother, and knows Levana won't approve of her feelings for her childhood friend--the handsome palace guard, Jacin. But Winter isn't as weak as Levana believes her to be and she's been undermining her stepmother's wishes for years. Together with the cyborg mechanic, Cinder, and her allies, Winter might even have the power to launch a revolution and win a war that's been raging for far too long. Can Cinder, Scarlet, Cress, and Winter defeat Levana and find their happily ever afters?

Wow, sikke en afslutning på en skøn serie. Jeg nød at læse de første tre bøger i serien, og havde glædet mig til at få afslutningen på en serie, som hver især rummer en genfortælling af fire klassiske eventyr - og jeg blev ikke skuffet over 'Winter'. Til trods for at det var lidt en kamp for mig at komme igennem en bog på 827 sider. Men hey, der var en del handlings tråde der skulle samles op på, lige så vel som en revolution der skulle afgøre en krig der havde varet alt for længe.

Marissa Meyer har formået både at komme med en genfortælling af eventyret om Snehvide, med de træk vi kender fra eventyret, og leveret dem i hendes exceptionelle sci-fi univers - for samtidig at komme med den afslutning enhver læser af serien har ventet på.

Jeg kunne rigtig godt li' at forfatteren formåede at give de forskellige karakterer en stemme, hvori vi følger dem alle i hver deres kapitler - selvom Cinder godt kunne have fået lidt mere plads, ift. udfoldelsen af det faktum at hun er den fortabte prinsesse Selene, der vender tilbage for at vinde sin retmæssige plads tilbage. Men udover det gav det god mening for mig at der var plads til at se revolutionens udvikling via flere synsvinkler - selvom der til tider virkede ret langsommeligt.

Winter som hovedperson, var for mig en interessant karakter at komme ind under huden på. Ikke mindst ift. hendes psykiske tilstand, idet hun nægtede at gøre brug af sine Lunarske kræfter - lidt skør i bolden, men alligevel giver hendes motiver mening, lige så snart man lærer hende at kende. Ikke mindst elsker jeg samspillet mellem hende og Jacin.

Jeg elskede samspillet mellem de forskellige karakterer, se deres udvikling og hvordan de hver især fandt deres 'Happy ever after'. Specielt forholdet mellem Cress og Thorne var min favorit, da hverken den ene eller den anden kunne finde ud af at fortælle den anden at de elskede hinanden - før hen mod slutningen. De var min OTP (=One True Pairing).
Elskede også venskabet mellem Scarlet og Winter, idet der var et eller andet specielt over de to. Jeg kan ikke helt sætte fingeren på hvad der gør dem specielle for mig, men de er skønne sammen som venner. Den handlekraftige Scarlet og den 'skøre' Winter.
Ikke mindst elsker jeg Iko, som er Cinders android veninde. Elsker hendes personlighed, hendes modige valg, og alt omkring Iko. Hun har bestemt været min yndlings fra start. Ikke mindst hendes kække bemærkninger.

Afslutningen er i sig selv den slutning jeg havde håbet på - mest ift. den pest, der har været en af de gennemgående temaer i serien, Levanas 'skønhed' blev afsløret og hele hendes nutcase af en personlighed udfoldede sig endnu mere. Ikke mindst hele revolutionen der udfoldede sig efterhånden som Cinder og co. får samlet befolkningen på Luna mod Levana.
Ikke mindst det at Kai viser sit mod overfor Levana, hans modstand imod hende, ligeså vel det at han har sit lands ve og vel for øje hele vejen igennem. Han gør hvad han må gøre, for at sikre sig at han får det han er kommet efter - sikre freden mellem Jorden og Luna.

Alt i alt giver jeg 'Winter' 4.5 ud af 5 stjerner.