Endnu en anmeldelse er på banen, som denne gang er en bog jeg læste på kort tid - nemlig 'Stalker'.

Titel: Stalker
Forfatter: Michella Rasmussen
Serie: -
Forlag: Tellerup
Udgivet: 213
Antal sider: 2016

Gymnasieeleven Julie får kærlighedsbreve fra en hemmelig beundrer, og pigerne i klassen bliver ellevilde. Men da brevene tager en uhyggelig drejning, går det op for Julie at beundreren ikke bare er betaget. Han er besat.

Oh damn, sikke en bog. Jeg læste den hurtigere end jeg havde forventet, hvilket kun er en god ting. Også selvom selve historien i sig selv er tankevækkende og skræmmende - ikke mindst titlen i sig selv.

Inden jeg begyndte, havde jeg ikke de store forventninger. Ikke andet end en let bog, der kunne give et afbræk mellem to større bøger - hvilket den leverede med topkarakter. Sproget var letlæselig, lige til at gå til og jeg blev hurtigt fanget i fortællingens gang. Ikke mindst fordi fortællingen skrider okay hurtigt frem, idet bogen ikke er så lang.

Historien bliver fortalt fra både Julies side, idet man ser handlingsforløbet fra hendes side. Hendes tanker, følelser og forholdet til dem omkring hende, samt hvordan både hun og dem omkring hende bliver påvirket af hændelserne. Samtidig ser man det fra stalkerens side. Hans situation på hjemmefronten, hans tanker ift. hvorfor han gør som han gør, hans overbevisning bag handlingerne - hvilket jeg syns er ret fedt, da man netop får en fornemmelse af hans side af fortællingen.

Noget andet er at jeg på flere punkter troede at jeg havde en fornemmelse for hvem der var stalkeren, selvom man ikke decideret fik et navn. Alt man fik var stalkerens tanker, følelser og motiver i hans andel af kapitler. Men i sidste ende overraskede det mig, hvem det var der var stalkeren - på den gode måde. Det jeg netop godt kan li' ved den del, er netop at selve stalkeren ikke nævnes ved navn og man netop ikke får andet end hans tanker og følelser, giver et suspense ift. at læse videre.
Det overraskede mig virkelig, da stalkerens identitet blev afsløret. Godt gået.

Det der dog ærgrer mig ved historien, er at den ikke er længere end hvad den er. Jeg kunne godt have brugt at tempoet blev skruet en lille smule mere ned, så jeg fik en lidt dybere følelse af hvad der foregik i hovedet på både Julie, hendes familie og stalkeren. Ikke mindst da hans identitet blev afsløret, for netop at finde ud af hvad hans tanker og følelser var omkring det efterfølgende forløb - specielt ift. hvad der nu skulle blive af ham.

Alt i alt giver jeg 'Stalker' 3 ud af 5 stjerner.