mandag den 30. august 2021

'Matched' af Ally Condie // Matched #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere

Dette er en bog der er på engelsk, men anmelder bogen på dansk.

Titel: Matched
Forfatter: Ally Condie
Serie: Matched #1
Forlag: Dutton Books
Udgivet: 2010
Antal sider: 369

Cassia has always trusted their choices. It’s hardly any price to pay for a long life, the perfect job, the ideal mate. So when her best friend appears on the Matching screen, Cassia knows with complete certainty that he is the one…until she sees another face flash for an instant before the screen fades to black. Now Cassia is faced with impossible choices: between Xander and Ky, between the only life she’s known and a path no one else has ever dared follow—between perfection and passion.
Matched is a story for right now and storytelling with the resonance of a classic. 

Det er ikke så tit jeg får læst bøger på engelsk, eller finder bøger på engelsk der ikke allerede er oversat til dansk. Men denne bog fandt jeg på den lokale Bogcentral, blandt mange andre second hand bøger - og jeg var fanget af selve bagsideteksten. En del af mig måtte bare læse den - selvom jeg dog også var ret spændt på den. 
Jeg blev heldigvis ikke skuffet, da jeg blev fængslet stort set fra første side.

Her møder vi Cassia, der er 17 år og på vej til at finde ud af hvem der er hendes MATCH - den hun skal leve resten af sit liv, da det ikke er befolkningen selv der afgør det, men til gengæld en form for panel der med en masse informationer omkring den enkelte afgør hvem der passer bedst til netop ham eller hende.
Ret interessant, ift. den fremtidige verden vi bliver kastet ind i. Ikke nok med det er bestemt hvem du passer sammen med, men det er forudbestemt hvor mange børn du skal have, hvilket arbejde du får, hvor du bor og hvornår du skal dø. Alt er stort set forudbestemt, og ingen form for frihed. Ikke ligefrem et liv jeg kunne forestille mig.

Dog blev det for alvor interessant, da Cassia ikke bare ser den person hun bliver sat sammen med til ceremonien i starten af bogen, men på en lille chip hun får med hjem med info om netop hendes match, dukker der også et andet ansigt op. Et velkendt ansigt, udover hendes match.
Dette ender med at føre til en hel del spørgsmål, og alt bliver vendt på hovedet. Det bliver tilsidesat som en fejl, men som historien skrider frem og vi følger Cassias tanker og følelser omkring hendes match Xander og den anden fyr, Ky, udvikler det sig til en indre kamp for hende. 

Jeg nød at følge handlingen, selvom der ikke sker de helt voldsomme, da der er mere fokus på selve verdenen vi befinder os i, og vi fra Cassias perspektiv får et indblik i det liv hun lever. Vi får et indblik i hendes hverdag, hendes omgivelser og hvordan det hele fungerer, mens vi i selskab med Cassia får mulighed for at stille spørgsmål til deres livsførelse. 
De ting jeg mest så frem til, var stunderne mellem Cassia og Ky. At se dem udvikle et venskab/forhold til hinanden og snakke sammen, til trods for hvad samfundet har dikteret, gik direkte i hjertet på mig.

Men hvor sødt forholdet mellem Cassia og Ky var, kunne jeg godt have ønsket at der var flere scener med Cassia og Xander, såvel som med hendes andre venner. Det var lidt som om de scener der var, kun var blevet smidt ind af nødvendighed - mens vi ikke rigtig får en fair chance for at se Cassia og Xander sammen. Udover til de fælles ting de unge laver eller en enkelt opstillet date.

Hvor bemærkelsesværdigt stille et liv de end har, og det hele set ude fra måske kunne være ganske idyllisk, var det fedt at se hvordan Cassia lige så stille bryder ud af den vante tankegang og opdager en ny måde at tænke på. Såvel som at finde de små fejl der er i samfundet - de fejl som de øverste instanser ikke vil indrømme var fejl, og som de ikke ved hvordan skete. Hændelser de på en måde dækker over.

Jeg elskede at se hende gå fra at være en del af fællesskabet, en der ikke så sig selv som rebelsk, til at tænke ud af boksen og forsøge at finde sin egen vej - uden at ende som en form for udstødt. For slet ikke at nævne hendes familie, der i sig selv er en skøn og elskværdig familie. Jeg nød at lære dem alle at kende.

Første halvdel af fortællingen bliver brugt på at give et indtryk af verdenen, opbygning af spænding og give læseren en form for forståelse af de ting der er på spil, bliver det hele mere intenst i sidste halvdel hvor vi for alvor mærker hvad der kan ske hvis nogen træder udenfor rammerne.
Små bider af information kommer frem. Information som kan få den verden Cassia og co. kender til at ramle sammen. Mens de øverste instanser vil gøre hvad som helst for at holde sammen på den verden som de kender og elsker.

Det var en ren fornøjelse at stifte bekendtskab med denne bog. Sproget er dejligt let at forholde sig til, selvom den er på engelsk. Jeg lærte endda et par nye ord indimellem, hvilket kun var dejligt.
Verdenen er let at lære at kende, idet forfatteren formår at give små bider af information ad gangen, uden det bliver for meget. Hun har kreeret en verden der føles så langt ude i fremtiden, men med karakterer jeg kan relatere til og letgenkendelige følelser. 

Alt i alt får bogen 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...