onsdag den 6. oktober 2021

'Elementkrigen' af Julie Midtgaard // Sprækken til Luscuro #3 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Elementkrigen
Forfatter: Julie Midtgaard
Serie: Sprækken til Luscuro
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2020
Antal sider: 412

”Hold den stille!” Norell maner den gyngende medaljon til ro, men når knap at slippe før den igen sætter i bevægelse.
”Den svinger mod Notio. Den vil indenfor!” Reynir knytter hænderne. ”Der er lokkerkræfter bag.” Medaljonen flakker som glider en tågebanke forbi.
”Mørkemagi!” gisper jeg. ”Den er indhyllet i mørkemagi!”
Usikkerheden hersker i Notio. Hævngerrige lokkere venter uden for borgmuren, Reynirs overlevelse kræver en siksters livsenergi – og onde, ukendte kræfter sniger sig ubemærket indenfor. Krigen der hærger siksterbyerne, stormer nærmere, og i et brev sender Akela en gådefuld advarsel fra dronning Soras gemakker. Men hvad betyder den? Der er brug for hjælp udefra, og Gry og hendes venner må bevæge sig direkte i fjendens arme for at skaffe den. Ét er sikkert: Indhenter krigen dem, vil alle i Luscuro lide ubærlige tab. Elementkrigen er tredje bind i serien Sprækken til Luscuro. Her støder Gry på både venskab og kærlighed – men også fjender, en altødelæggende ubalance og hemmeligheder langt større end dem Aalborg nogensinde skjulte.

Hvad end det er Julie Midtgaard gør, for at fange mig ind i dette univers, så gør hun det dælme godt.
Jeg nød at lad mig rive med endnu en gang og tage en tur tilbage til Luscuro, selvom der bestemt er mere på spil i denne bog. Ting er under opsejling og alle er på dupperne for at sikre sig bedst muligt.

Jeg nød at følge Gry, hendes tankegang og lod mig rive med af hendes iver mod at kæmpe for hendes hjem, i selskab af hendes venner. Selvom hun er nævenyttig og lidt glemmer at se udover sin egen næse, er Gry en elskværdig karakter der kæmper for det hun har kært. Det kan jeg kun beundre hende for, i og med hun samtidig er en stærk, ung kvinde der nægter at lader sig slå ud.

Spændingen stiger som handlingen skrider frem - mere end de 2 forgangne bøger, da der som sagt er mere på spil end tidligere, idet visse informationer får tingene til at eskalere. Vigtige informationer, som visse personer ikke ønsker befolkningen skal vide.
Små og store overraskelser kommer op til overfladen, mens vi følger Gry og hendes venner der gør alt hvad de kan for at stoppe krigen. Det var svært for mig ikke at lade mig rive med, og følge spændingen.
Jeg lod mig let rive med og overraske af de plottwists der kom undervejs, mens ens følelser kommer i spil de helt rigtige steder - både gode som dårlige.

Sproget er dejlig levende, handlingens tempo er hæsblæsende og selvom der sker ufatteligt mange ting undervejs, formår Julie Midtgaard at guide læseren igennem handlingen med en lethed, så man ikke er i tvivl om hvad der sker og hvornår.
Selv omgivelserne står klart frem for en. Det hele bliver beskrevet så billedeligt, at jeg let kunne se det for mig. Karaktererne formår alle at virke ægte og med en dybde, så jeg vidste hvem der var hvem - såvel som kunne se dem for mit indre blik, uden at være i tvivl om hvem der talte.

Julie Midtgaard formår at belyse vigtige emner såsom venskaber, holde sammen uanset hvad og evnen til at kommunikere. Der er kampen mellem det gode & onde, rigtigt og forkert. Det at tvivle på sig selv, fordomme og lære at holde fast ved selv de sværeste valg.

'Elementkrigen' får alt i alt 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...