søndag den 16. august 2020

'Tordenkrig' af Victoria Aveyard // Rød dronning #4 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Tordenkrig
Forfatter: Victoria Aveyard
Serie: Rød dronning #4
Orig. Titel: War Storm
Forlag: Gyldendal
Udgivet: 2018
Antal sider: 696

RED QUEEN 4 - TORDENKRIG er den hæsblæsende afslutning på den fabelagtige RED QUEEN-serie om den unge kvinde Mare, som lever i en verden, hvor dit liv og din skæbne afgøres af om dit blod er rødt eller sølvfarvet.
Afgørelsens tid er kommet – men man kan ikke vinde et slag alene. Mare og Den Højrøde Garde må slå sig sammen med den forstødte prins Cal og hans Sølvere – Men hvordan samarbejder man med én, som har knust ens hjerte?
De skal finde ud af det, for de er nødt til at samarbejde for at vælte den skrupelløse kong Maven. Maven på sin side har dog ikke tænkt sig at opgive tronen frivilligt, og han skyr ingen midler for at nå sit mål om at få Mare igen – koste hvad det vil!

Well, så kom jeg til fjerde og sidste bog i 'Rød dronning'-serien og må sige det var lidt af en afslutning.
Jeg nød at være tilbage hos Mare og co., der endelig skal have afsluttet hele den her affære mellem de Røde og sølverne der har stået på alt, alt for længe.
Det var let at vende tilbage til, sproget lige til at gå til og universet står levende frem for mig. Der er bestemt sket en del siden første bog, men det hele er let at genkende, man huske lige så stille de ting der er sket i de forgangne bøger og lader der drive en videre frem.

Vil dog gerne indrømme at jeg havde forventet mere gang i den ift. selve det slag der var lagt op til. At det hele ville være lidt mere episk, lidt mere gang i den og give lidt mere en wow effekt end hvad den del gjorde - og at der nok også ville være flere ofre end der egentlig var.
Men vil så også sige at der alligevel kom gang i den ift. de slag der var udervejs og blev positivt overrasket over den måde slagene blev udkæmpet på. Det var ikke lige det jeg havde forventet.

Det jeg så godt kunne li' ved bogen var mængden af fortællere der blev repræsenteret, udover Mare. Vi kom vidt omkring de forskellige synspunkter, hvad de hver især havde på spil i den her krig og ikke mindst hvem der var på hvilken side - hvis de overhovedet var på nogens side, anden end deres egen.
Men det kunne dog godt føles en smule langtrukkent indimellem, når de ikke havde gang i et slag eller lagde op til at nu skulle der endelig ske noget. Samtidig var jeg også ret nervøs for at Maven på et tidspunkt ville ende med at få en alt for nem straf ift. hvordan forfatteren beskrev ham som person.

Og kan vi lige diskutere det faktum at vi endelig formåede at komme ind bag facaden hos Maven i den her bog? Det gav for mig en bedre føling af ham som person, udover den sindsoprivende personlighed vi møder gennem de resterende karakterers øjne. For mig gav det en fornemmelse af endelig at kunne forstå ham en smule bedre, selvom jeg ikke decideret er fan af ham.

Selve afslutningen havde jeg det okay med, selvom det ikke helt gik som jeg havde forventet. Forfatteren formåede at få rundet en del ender af, give en afslutning på hele universet og lade dem få en så lykkelig slutning som muligt - selvom der ikke røg så mange i krigen som jeg nok kunne have forventet. Nogle karakterer endte endda med at overraske mig ift. deres valg, andre havde små, søde øjeblikke og et par smil drev over mine læber undervejs.

Alt i alt får 'Tordenkrig' 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...