søndag den 9. august 2020

'Skovrå' af Astrid B. Z. Madsen // Anmeldelse

Hey kære læsere.


Titel: Skovrå
Forfatter: Astrid B. Z. Madsen
Serier:  -
Forlag: People's Press
Udgivet: 2019
Antal sider: 237

Hvor langt ind i mørket vil man gå for én, man lige har mødt?Nordpå. Langt væk. Afskåret fra civilisationen ... Sådan føles det, da 16-årige Cas flytter til byen Granhjem. Men måske er det meget godt at få visket tavlen ren. Nyt liv, og alt det der.
På gymnasiet i Granhjem møder han Sara. Det er et held, at han er færdig med piger. Især de hemmelighedsfulde og utilregnelige af slagsen. Eller er han? Cas kan ikke undgå Sara. Heller ikke selvom han prøver. Men Sara har en mørk hemmelighed, der rækker helt ind i hjertet af den tætte skov omkring byen. Har Cas det, der skal til for at rejse ind i mørket og finde sandheden om Sara? Og til at redde dem begge fra den ødelæggende forvandling, der har slået rod i hende? Astrid B.Z. Madsen er computerspilsudvikler af profession og har arbejdet for både danske og udenlandske firmaer gennem de seneste tolv år med at få digitale verdner til at vokse frem på skærmen. Nu romandebuterer hun med ungdomsromanen Skovrå, hvor både historiefortælling og opbygning af et spændende univers får lov til at udfolde sig.

Den her bog, ikk'? Det er dansk fantasy/magisk realisme der vil noget. Jeg blev suget ind i bogen med det samme - af både sproget, fortællerstilen og karaktererne, der på hver deres måde formåede at give mig lyst til at ville mere. Det var ikke så let at slippe tanken om den, førend jeg var færdig.
Jeg havde forinden hørt en god del positive anmeldelser af den her bog, og det at den blev rost til skyerne, gjorde mig nysgerrig på hvad den her bog havde at byde på. Må så nok sige at jeg ikke blev skuffet.

Casper (Cas) er en skøn ung dreng, der er nem at relatere til, nem at kunne lide og jeg nød bestemt at følge ham da han starter på det lokale gymnasie. Det gav historien en måde at have rod i den virkelige verden, hvor vi følger Cas kæmpe med det at starte et nyt sted, finde rundt og få nye venner.

Jeg elskede hele atmosfæren omkring skoven, dens magiske og mystiske, altædende færden. Det at hele byen nærmest var omringet af skoven, der voksede som en gal. Ikke mindst det der skete med Sara oveni, og relationen mellem hende og skoven. Og det at jeg blev præsenteret for et væsen jeg ikke tidligere har mødt, gjorde det blot endnu bedre.
Det var noget af et mysterie, som jeg ikke kunne andet end være nysgerrig på at finde ud af, jo længere jeg kom ind i bogen.

Samtidig nød jeg også selve kærligheds historien mellem Cas og Sara, der var både sød, dramatisk og ville blot have mere, såvel som finde ud af hvem Sara var - ikke mindst komme tættere ind på livet af hende, idet hun både er mystisk og kær på samme tid.
Selvom det dog gik en lille smule for hurtigt mellem hende og Cas, kunne jeg ikke andet end holde af dem sammen. Også det med Morbus, der var lidt af et mysterie i sig selv at finde ud af hvem han var og hvad der egentlig var mellem ham og Sara.

Slutningen gav mig lidt en klump i halsen, da det gav lidt et sus ift. hvordan hele bogen lidt ledte op til det her øjeblik. Havde dog håbet på at visse ting ville ende anderledes end hvad det gjorde, men samtidig gav det alligevel ret god mening. Mest ift. at ikke alt behøver ende i den lykkelige slutning for at den ender okay godt.

'Skovrå' var bestemt en bog jeg nød at læse, nød at lade mig opsluge af stemningen, diversiteten af karakterer og spændingen var til at tage og føle på. Et mysterie der ville noget, blandet med fantasy og nye ting jeg endnu ikke havde formået at læse andre steder.

Alt i alt giver jeg 'Skovrå' 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...