søndag den 15. november 2020

'Stormflod' af Eva Munk // Grøn klode #1 // Anmeldelse

 Hey skønne bogelskere.

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget.
Alle meninger er dog mine egne.

Titel: Stormflod
Forfatter: Eva Munk
Serie: Grøn klode #1
Forlag: Forlaget Klippe
Udgivet: 2020
Antal sider: 131

“Jeg burde fryse. Vi er kun i starten af marts. Men vandet har en beroligende virkning på mig.
Jeg forestiller mig mit lange brune hår, der spreder sig ud som tang, der danser stille under vandet. Et langt net af beskyttende tråde, der lægger sig over havets bund. Forsøger at redde det. Give det mere tid. Beskytte det for plastik.
Jeg er en havfrue, der lever for havets hemmelighed. De beskyttede skatte, som gemmes uberørt af menneskehænder.”
14-årige Tenna går i 8. klasse og bor i en lille by i Vestjylland. Hun samler tit skrald på stranden, fordi hun hader at se, hvordan mennesket ødelægger naturen. En dag opdager hun gruppen @grønklode, hvor hun møder Pelle og A.K., der går lige så meget op i miljøet som hende selv. Sammen dedikerer de al deres tid til at sprede budskabet om en bedre verden. Men vejen mod en grøn klode er svær, og nogle gange er Tenna ved at miste modet ...

Klimastrejke, fokus på miljøet og klimabevidsthed i hverdagen og kampen for en bedre klode, krydret med en passioneret hovedperson, venskaber og det at finde et tilhørssted, hvor man for alvor kan være sig selv.
Og må sige, Eva, du formår at give mine tanker frit løb for hvad jeg selv kan gøre, for at have fokus på miljøet og kloden i min egen hverdag. Og som Pelle siger, så er det selv de små ting der tæller.

Jeg kan ikke andet end holde af Tenna, der på flere måder er mere passioneret, drevet af selvsamme passion og stålfast i sin vision for verden, end jeg på nogen måde var i den alder. Hvilket for mig er ret så beundringsværdigt, når man tænker på ingen i hendes klasse rigtig ser på tingene som hun gør.
Indimellem kunne jeg dog godt tænke hun var en tand for meget, men det var alligevel rart at læse om en karakter der er så passioneret som Tenna.

Nød at følge Tennas fremdrift idet hun kommer med i Grøn Klode, de venskaber hun opbygger og det eventyr hun kommer ud på igennem bogen, såvel som de tiltag/arrangementer der udfolder sig undervejs - både de ting de laver i fællesskab, såvel som de ting Tenna formår at gøre på egen hånd.
Det var for mig rart at se hvordan Tenna udfolder sig undervejs, den gejst hun har og den ro hun får igennem sine nye venner og sin familie. Jeg elsker hendes tro på det hun gør, selvom modet svigter lidt indimellem.

Den eneste lille udfordring jeg havde med bogen, var da Tennas mor fanger Tenna i at pjække. Ja, jeg elsker morens engagement i datterens kamp for klimaet, men manglede lidt en løftet pegefinger i netop den situation. Ikke fordi hun behøver give hende stuearrest, men kunne som sagt godt have brugt en løftet pegefinger der let kunne føre videre til 'let's do this thing'.
Men ellers er det rart med en støttende mor, der lader sin datter vokse på sine egne vilkår og giver hende en chance for at stå på egne ben ift. visse beslutninger.
Selv Tennas bror (såvel som faren) lader sig rive lidt med i Tennas engangement, selvom bror Andreas virker lidt lukket i sin egen lille verden til at starte med.

Derudover, så elsker jeg humoren der forekommer undervejs. De små platte jokes som Tennas far og vennerne fyrer af - I just love it!
Selv de små øjeblikke der er mellem Tenna og hendes bror Andreas, der giver et godt indblik i deres relation og deres forskellige personligheder, ift. fx interesser.

Historien skrider let fremad, i et dejligt, højt tempo og med et sprog der passer til de unge i alderen 13-14 år. Begge dele gør at historien er let at forholde sig til ift. venskaber, ens identitet, finde sit ståsted og et sted at høre til, og det at bogen sætter ens tanker i gang ift. hvordan vi passer bedre på miljøet. Både for os selv og for andre, i nutiden og for fremtiden.

Alt i alt får 'Stormflod' 4 ud af 5 stjerner.
En rigtig god start på en serie, og glæder mig til at se hvad Tenna og co. har at byde på.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Håbet i mørket' af Kis Baadsgaard // Mama McGees drenge #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Håb i mørket Forfatter: Kis Baadsgaard Serie: Mama McGees drenge #2 Forlag: Sweetheart Ink. Udgivet: 2020 Ant...