lørdag den 16. januar 2021

'Blodarv' af Haidi W. Klaris // Sort måne #1 // Anmeldelse

 Hey skønne læsere.

Titel: Blodarv
Forfatter: Haidi W. Klaris
Serie: Sort måne #1
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2020
Antal sider: 300

Syttenårige Connor har boet alene med sin mor hele livet. Da hun dør, tvinges han til at flytte til den lille by Mossy Creek for at bo hos sin ukendte moster og bedstefar. Et møde med den mystiske Amelia bliver starten på en romance der er dømt til at slutte før den er begyndt, for byen gemmer på en mørk hemmelighed, og mange ønsker ikke at se dem sammen.

Holy moly, for en spændende og nervepirrende bog. Allerede inden jeg kastede mig over denne bog, havde jeg hørt ret godt om Haidis bøger og hendes forfatterskab generelt, såvel som at have mødt hende til Fantasy Festivalen, men denne bog tog mig med storm. Jeg havde regnet med blot at tage det stille og roligt med bogen, men den havde helt andre planer. Da jeg først var kommet i gang, kunne jeg på ingen måde slippe den igen, i og med den nærmest læste sig selv - lige såvel som jeg nærmest blev revet med fra start til slut.

Jeg nød at følge Connor, der allerede i starten flytter til Mossy Creek, efter sin mors død. Det at skulle flytte til en ny by, forholde sig til nye mennesker og et nyt sted, samt lære det hele at kende, er i sig selv en udfordring. Men ligefrem at flytte til en by, der er så afskærmet fra resten af omverdenen, er alligevel noget for sig selv.
Det var fedt at følge Connors tanker ift. Mossy Creek, deres ret så konservative/strenge tilgang til tingene og de mysterier der omkranser visse områder og den famøse Sorte Måne. Det var fedt at se Connor stille spørgsmål ved deres måde at gøre tingene på, selvom det indimellem giver lidt knubs - specielt ift. visse handlinger og relationer.

Det var fedt at se Connor danne venskaber og relationer til de andre beboer i byen og gøre en indsats for netop at falde til. Ikke mindst ift. et par af hans klassekammerater, der tager ham med i deres gruppe og lære ham byen lidt bedre at kende.
En hvis pige har selvfølgelig også en indvirkning på ham. Jeg nød at følge deres lille romance, der bestemt ikke er velset af alle, men som alligevel giver et smil på læben. Dog føltes jeg deres romance opstod lidt for hurtigt og lidt for meget 'kærlighed ved første blik'-agtig, førend de havde hilst ordentlig på hinanden.

Bogen er dejligt let at læse, i et sprog der får en til lige at ville læse blot en side mere, såvel som de korte kapitler, der gør det dejligt overskueligt at nappe et par kapitler ad gangen. Eller blot et enkelt hist og her - hvis man ellers kan slippe bogen. 

Jeg elsker mystikken der er omkring byen. De små hints til de forunderlige ting der sker, er så nøje lagt ud af forfatteren, at det svært ikke lige at ville læse videre, for at finde ud af hvad det er der foregår. Ingen ved helt hvad det er der gemmer sig i skyggerne, hvorfor visse ting er som de er, eller hvad/hvem der kommer under den Sorte Måne - mens det fedt vi som læsere får tid til at stille spørgsmål, mens vi får de nødvendige svar, på de rigtige tidspunkter - uden det på noget tidspunkt bliver kedeligt.

Og kan vi lige for en god ordens skyld snakke om den slutning? SLUTNINGEN!!!
Mysterier og diverse hints til hvad Mossy Creek gemmer på, hintede forfatteren til allerede til fra starten af, men denne her slutning var noget af en cliffhanger og noget af en overraskelse. Hvad end jeg ellers havde regnet med, havde jeg på ingen måde regnet med at dette ville være en del af pakken. Samtidig lægger det virkelig op til mere og sætter spørgsmålstegn ved så mange ting, så man vil tro det er løgn.
Hvad gemmer den her by og dens beboer ellers på af hemmeligheder og mysterier? I need to know!

'Blodarv' for intet mindre end 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Mekaniske hjerter' af Stine Bahrt // Urværkerne #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Mekaniske hjerter Forfatter: Stine Bahrt Serie: Urværkerne #2 Forlag: Krabat Udgivet: 2022 Antal sider: 486 ...