søndag den 23. maj 2021

'Kongens forkæmper' af Sarah J. Mass // Throne of Glass #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Kongens forkæmper
Forfatter: Sarah J. Mass
Serie: Throne of Glass
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2016
Antal sider: 559

Celaena Sardothien, Adarlans farligste snigmorder, er blevet forrådt og afsoner nu i Endoviers saltminer. Da kronprinsen af Adarlan opfordrer hende til at stille op i konkurrencen om at blive kongens forkæmper, får hun en uventet chance for at genvinde sin frihed. For at vinde skal hun slå sine barske modstandere, der alle er mandlige lejesoldater og kriminelle, som bestemt ikke tøver med at bruge beskidte tricks.
Celaena er dog ikke specielt bekymret, og hun nyder sin kamptræning og den flotte kronprins’ tilnærmelser, selvom han af og til er næsten lige så irriterende som hendes nye træningspartner, kaptajn Westfall. Men dybt under slottet lurer en blodtørstig ondskab og snart må intrigerne vige for kampen om overlevelse...

Dette var en bog jeg var spændt på at komme i gang med, idet hele præmissen for historien lød ret så interessant, såvel som en badass hovedperson der sikkert kunne dræbe mig i søvne. Men efter jeg har læst den, ved jeg ikke 100 % hvad jeg skal tænke, andet end at hovedpersonen bestemt er en skøn karakter at følge. Ikke mindst hendes personlighed, der gav mig lyst til at lære hende mere at kende. Ikke mindst hendes fortid.

Jeg blev hurtigt revet ind i en verden der blev beskrevet meget levende, alt omkring en bliver beskrevet og jeg havde ikke svært ved at se omgivelserne for mig, mens historien udfolder sig. Forfatteren formår på en skøn måde at tage mig med ind i en skøn historie, hvor jeg let blev revet med af fortællingen og lod mig indfange af detaljerne, der er omkring den konkurrence Celaena går med til at være en del af.

Celaena er berømt for at være den farligste snigmorder i landet, rigtig badass og lader sig let forføre af ideen om frihed, efter at havet afsonet en straf i nogle saltminer - hvilket var brutalt nok i sig selv. Dog følte jeg lidt at vi ikke helt får lov at se hendes fulde potentiale og alt snakken om hendes fantastiske evner, drukner mest i kamptræning, intriger ift. konkurrencen og tilnærmelser fra kronprinsen.
Det er først da vi når et godt stykke ind i bogen, at vi for alvor får en smag for hvad hun kan - dog med den ulempe at visse personer får hende til at holde sig lidt tilbage, for ikke at give andre et nys om hendes faktiske evner. Men helt ærligt, hvorfor ikke? Ville have ønsket at se hvordan visse personer ville reagerer på hendes 'evner' indenfor kamp.

Dog nød jeg at følge det mysterie der ligger under overfladen ift. nogle mystiske hændelser der sker mens konkurrencen er i gang. Hændelser der får Celaena til at begive sig ud i at hvad der sker med hendes konkurrenter, der forsvinder én efter én - mens visse tegn giver en hints om hvad der muligvis foregår under overfladen. Det gjorde mig bestemt nysgerrig og afveg fra de mere trivielle steder i bogen.

Celaena er samtidig dejlig sarkastisk, ikke til at kue og kæmper for hvad hun vil have - til trods for at visse personer gerne ser hende forsvinde. Jeg nød at lære hende at kende undervejs, idet vi ser hende agere i forskellige situationer, såvel som vi lige så stille får detaljer omkring hendes historie og fortid generelt. Det giver et godt indblik i hvorfor hun er den hun er og hvorfor hun var endt i saltminerne, inden vi møder hende.

En anden ting jeg ikke var så begejstret for, var den spirende romance mellem Celaena og kronprinsen. Jeg kunne ikke helt se hvad der var mellem dem, kemien virkede en smule forceret og forhastet, idet der knap nok går ret lang tid, førend de begge viser en form for følelser for hinanden.
Kunne godt have ønsket forfatteren ville have ladet det komme i et langsommere tempo, da det for mig ville have været mere troværdigt, end hvad det er.

Alt i alt får bogen 3 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...