onsdag den 26. maj 2021

'Kaldet fra Galathea' af Nathali og Bettina Liane // Awen #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Kaldet fra Galathea
Forfatter: Nathali og Bettina Liane
Serie: Awen #1
Forlag: Turbine
Udgivet: 2019
Antal sider: 558

Aias liv ændrer sig for altid, da hun finder en forladt kuffert på sit dørtrin. Kufferten fører Aia og hendes tvillingebror, Peter, til det mystiske skib Galathea, der kan sejle mellem magiske verdener. På skibet bliver Aia og andre jævnaldrende uddannede som vogtere af den forunderlige verden Igdrafell. Truslen lurer nemlig altid i form af en gruppe ved navn Morkinskinna. Med kraften over blod og knogler vil de dræbe vogterne og udslette Igdrafell. Aia og Peter giver sig i kast med deres træning som vogtere, men da Aia opdager sandheden om sit ophav, sættes hun for alvor på prøve.
På Galathea trænes hun i at kæmpe mod mørket, men kan hun mon overvinde mørket i sig selv?

'Kaldet fra Galathea' er en dansk fantasy bog, jeg havde hørt en del gode ting om og glædet mig til at kaste mig over. Ikke mindst da hele præmissen for bogen lød noget så spændende. Men hvad mere er, hvordan formår jeg at få kaldet fra Galathea? Jeg vil også gerne være med.

De to forfatterinder, Nathali og Bettina Liane, har formået at skabe et skønt univers, der er både magisk, spændingsfyldt og pakket med venskab, intriger og et mysterier, der fangede mig fra start til slut. Det var svært ikke at elske stemningen omkring Galathea, der er et skoleskib for unge mennesker, på vej til at blive vogtere. 

Jeg nød at følge Aia og hendes bror, Peter, idet vi får et indblik i hverdagen på skibet og hovedsageligt gennem Aias øjne lærer skibet at kende, såvel som hvem der ellers er ombord - både ift. andre elever og lærerne.
Det var let at mærke stemningen der var på skibet, ift. både undervisningen de havde, stemningen undervejs var til at tage og føle på, de små hverdags øjeblikke Aia havde med vennerne og måltiderne, såvel som når årstiderne skifter.
Vi kom nemt hele året rundt, hvilket var skønt ift. at lære hvilke traditioner der var på Galathea. Jeg nød de detaljer forfatterinderne har givet fortællingen og verdenen som helhed.

Det var rart at se den form for sjæl de to forfatterinder havde lagt i bogen, ift. traditionerne Galathea har, stederne de besøger undervejs, den research de må have lavet for at tilføje de informationer vi får undervejs ift. historiens gang.
Selv beskrivelserne undervejs gjorde at man let kunne se stedet for sig. Hver en krog, hvert et hjørne og hvert et rum stod klart for mig. Elskede især det at de havde alt hvad de havde brug for - på et enkelt skib. For slet ikke at nævne biblioteket - perfektion!

Spændingen stiger stødt undervejs, i et skønt tempo der er til at følge med i, mens man også formår at få afdækket Aia og Peters ophav. Et ophav der giver dem fjender for livet og hvori de ender med at have nogle kræfter, de ikke ved hvordan de skal håndtere.
Jeg blev draget ind i hvor forskelligt Aia og Peter reagerede på de ukendte kræfter de er i besiddelse af. Hvor forskelligt de lader sig påvirke af det. Mens Aia afskyr det, lader det til at Peter hellere end gerne vil lære det at kende - lære at styre det.

Jeg kunne dog godt mærke at til trods for at fortællingen er spændende og jeg nød hver en side, så virkede hverdags scenerne med de forskellige undervisnings timer en smule overvældende indimellem. Men med det for øje at jeg godt forstår at jeg som læser skal lære den her verden at kende, få en forståelse for Galathea og hele dens essens.
Der er uden tvivl kredset for detaljerne, som de to forfatterinder har gjort på fineste vis.

Det er bestemt en vellykket, velskrevet og charmerende fantasy bog, jeg kan anbefale til jer der har brug for at rejse ind i et magisk univers - med skønne karakterer, et spændende plot og små overraskelser undervejs. Lige så vel som de skønne detaljer vi får omkring
Bogen lægger helt klart op til noget mere, og jeg har små ubesvarede spørgsmål, jeg ikke kan vente med at få svar på.

Alt i alt får bogen 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...