søndag den 16. maj 2021

'Lugnasad' af K. L. Berger // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Lugnasad
Forfatter: K. L. Berger
Serie: -
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2020
Antal sider: 384

“En sommer du aldrig glemmer. Det er hvad der står i brochuren.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Og her er de så. De udvalgte. De heldige. Se hvor glade de er. Hvor ubekymret de stiger i land. Hver og én har de deres styrker og svagheder. Deres historie. Og nu er de hér. Stedet hvor fortidens historier flettes sammen med nutiden, og fremtiden skabes. De er unge. Overmodige. Naive. Og snart vil de være en del af øens historie. Velkommen til Lugnasad.”
Charlotte drømmer om at se hele verden – lige bortset fra øen Lugnasad. Alligevel befinder hun sig netop dér.
Alex drømmer om at finde ro og accept – både i sig selv og andre. Måske vil Lugnasad give ham de svar, han mangler. 
Benjamin drømmer om at høre til et sted - bare én gang i sit liv. Men han har ikke de store forhåbninger om at Lugnasad er stedet for ham. Men på Drømmenes Ø kan alt ske. Og alt vil ske.

Katja Berger? Du har gjort det igen. Skabt en bog, der fik revet mig med fra start til slut!
'Lugnasad' er en vellykket ungdomsroman, hvori Katja har formået at blande YA elementer med horror elementer. Intet af hvad jeg troede det ville være og fortællingen tog virkelig fusen på mig - på den gode måde. Alt ved den her fortælling er så veludført, det næsten ikke til at forklare.

Jeg nød at blive introduceret til de tre hovedpersoner, der af hver deres grund er blevet sendt til Lugnasad ferielejr. Til en sommer de bogstaveligt talt aldrig glemmer. Så mange ting sker nærmest allerede fra starten og der var svært ikke at lade sig rive mig og jeg blev oprigtigt nysgerrig på hvad Lugnasad havde at byde på. Jeg nød at få en fornemmelse af lejren via hovedpersonernes øjne, idet vi fik et mere nuanceret billede af stedet.

Alt ved den her lejr er så mystiske, dragende og driver virkelig gæk med en. Jeg fornemmede fra starten af der var et eller andet ved lejren som ikke var som det skulle være - på den fede måde. Mystiske ting begynder at ske, nogle af lejr deltagerne forsvinder og mærkelige hændelser giver en gåsehud over det hele. Men jeg elskede det.
Spændingen bliver bygget godt op undervejs, med små glimt af hvad der ventede dem forude på de helt rigtige steder. Selv forsiden giver en gåsehud op og ned af armene.

Jeg elskede at følge de tre karakterer, i hver deres kapitler. De opleves hver især en tand stereotypisk i starten - den populære, sportsnørden og nørden. Jeg var dog en kende nervøs for at de ville ende med at forblive i deres respektive roller, men de udvikler sig hver især undervejs og de 'kasser' de startede ud i, opløses igennem fortællingen og der bliver gjort op med de problematikker 'kasserne' fører med sig.
Især Benjamin, hele hans akavede/kejtede personlighed, og hans nørdethed, gjorde at jeg ikke kunne andet end falde for ham. Jeg kunne ikke andet end glæde mig til hans kapitler, selvom jeg også nød at lære Charlotte og Alex at kende.

Jeg elskede at Katja nørdede maks ift. lejrens opbygning, som bygger på den keltiske tro.  En tro jeg ikke selv kender ret meget til, men Katja formåede at lade den keltiske tro fylde en del - uden det blev for meget. Fokuset på den keltiske tro er veludført, nørdet på den helt rigtige måde og gav et nyt perspektiv på de mytologiske aspekter af sådan en fortælling.

Sproget i bogen er helt sikkert værd at nævne, da det er dejlig let, ungdommeligt og indfangede mig på en skøn måde, så det var svært ikke at lade sig rive med. For slet ikke at nævne humoren som også skinner igennem undervejs. Særligt én ting fik mig til at smågrine i starten af bogen, da en bestemt sætning hintede til en anden forfatters udgivelse - hvilket var ret fedt!

'Lugnasad' er helt klart en af de bedste bøger jeg har læst i år, for wow!
Fortællingen er perfekt skruet sammen, med den helt rette portion spænding, mystik og uforudsigelighed, der gjorde hver en side det hele værd. Bestemt en fortælling jeg ville læse igen og kan anbefale til enhver, der trænger til et godt gys i en YA-fortælling.

Alt i alt får bogen 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...