onsdag den 16. juni 2021

'Natskygge' af Gry Kappel Jensen // Rosenholm-trilogien #3 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Natskygge
Forfatter: Gry Kappel Jensen
Serie: Rosenholm-trilogien #3
Forlag: Turbine
Udgivet: 2021
Antal sider: 450

Du tog alting fra mig. Du tog min fremtid, min historie og mit navn. Mit liv. Men hævnen har jeg endnu til gode. Den er min...
Kamille, Kirstine, Victoria og Malou har efter to hektiske år på Rosenholm Kostskole for magi fundet ud af, hvem der tilbage i 1980’erne dræbte den unge kvinde Trine og forviste hende til en rodløs tilværelse som en hvid skygge. Men intet er ovre endnu. Pigerne vil afsløre morderen og få ham til at erkende sin forbrydelse. Snart går det dog op for dem, at mørket stikker endnu dybere, end de først havde troet, og at ingen af dem kan vide sig sikre. Bid for bid må de løse den gåde, som hviler dybt under Rosenholms mure. Inden det er for sent. Natskygge er den spændende opfølger til fantasyromanerne Roser og violer og Forglem mig ej – en trilogi fyldt med magi, nordisk mytologi, mysterier og kærlighed. 

Dette er en bog jeg virkelig havde glædet mig til at kaste mig over. Vi bliver endnu en gang taget med tilbage til Rosenholm, mens vi følger de fire pigers færd med at afsløre hvem der myrdede Trine - hvilket ikke var en let opgave. Men jeg nød at følge med i deres færd for retfærdigheden.
Specielt ift. det mørke der nu lurer på skolen, og de forandringer der er sket. Rosenholm er helt klart blevet forandret, mørkere og mere styret af noget, der ikke er let at se på udefra - vel vidende hvad der måske lurer i krogene.

Jeg nød at følge de fire piger, se dem kæmpe for det de ved er rigtigt og se hvor meget de er vokset som en helhed siden deres første møde. De er vokset som personer, og lader sig ikke kue - selvom visse øjeblikke gav en klump i halsen.
Specielt Malous karakterudvikling i denne bog var noget jeg nød at følge. En ting er at jeg har en forkærlighed for netop hende, men hun overraskede mig, i og med det ikke altid var nemt at vide hvor man havde hende. Hvad var hendes intentioner?

Jeg elskede at lade mig rive med af historien, idet der var så mange ting der skulle gå op i en højere enhed. Diverse tråde og vinkler der på en måde skulle løses, såvel som en hvis profeti spiller ind og afgør de fire pigers skæbner. En profeti der flettede pigernes skæbner sammen, hvori hver en linje refererede til den enkelte. Hvilken del der refererer til hvem, finder man ud af undervejs, men det var svært ikke at blive overrasket. Specielt ift. de små twists der kom undervejs.
Om end en hvis persons skæbne ikke ender som forventet og gav anledning til en del tårer. Hvorfor skulle det lige ske? Ja, profetien antydede det måske, men gjorde det ikke ligefrem lettere at acceptere.

Forfatteren formår at give den helt rette stemning og spændingen stiger undervejs, så jeg ikke kunne andet end blive revet med. Specielt turen ned i underverdenen, gav mig kuldegysninger. Det gjorde at historien blev en tand mørkere end i de forgangne bøger. Alt er på spil, alt lægger op til det helt store opgør.

Nye karakterer bliver introduceret. Karakterer der giver historien noget nyt og spændende. Nye, interessante indgangsvinkler ift. Nordisk Mytologi og magiske elementer blev vist på en spændende måde, hvori vi ser visse karakterer udvikle sig mere end tidligere.

Selve afslutningen på bogen gav det hele en skøn afrunding på alt hvad der er sket i de sidste 3 bøger. Gav en fornemmelse af at alt nok skulle gå, til trods for visse personers skæbne. Det gav en fornemmelse af at livet går videre, uden nogen glemmer tingenes gang.

Denne trilogi er bestemt blevet en af mine nye yndlings serier. En af dem jeg ikke kan andet end holde af, og Gry Kappel Jensen har formået at skabe noget helt særligt. Hvis du endnu ikke har læst denne serie, kan den helt klart anbefales - du vil ikke fortryde det.

Alt i alt får bogen 5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...