lørdag den 10. december 2022

'Opiumskrigen' af R. F. Kuang // Poppy War #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Opiumskrigen
Forfatter: R. F. Kuang
Serie: Poppy War #1
Forlag: Falco
Udgivet: 2022
Antal sider: 554

Da Rin mod alles forventning optages på Sinegard – et akademi, som uddanner elitesoldater til Imperiets fremtidige krigsførelse – forvandles glæden hurtigt til frustration, da hun mødes med foragt på grund af sin sydlige dialekt, køn og mørke hudfarve. I sin kamp for at bevise sit værd, opdager protagonisten Rin, at hun besidder shamanske kræfter. Rin allierer sig med den finurlige, opiumsrygende professor i folketro, og hun erkender inden længe, at hun nok er den eneste, der kan redde Imperiet fra fjenderne, og at prisen for disse udødelige kræfter er højere end først antaget.
Brutal og medrivende fantasy-debut, hvor militærmagter og mytiske guder mødes i en blodig symfoni.

'Opiumskrigen' er uden tvivl en bog, der er ret så populær og har fået en hel del ros med sig. Så jeg var ret spændt og nervøs for at kaste mig over den, men OMG - hvor blev jeg blæst bagover af både handlingen, karaktererne, skrivestilen og bogen som helhed.

R. F. Kuang har formået at kreere et værk, der tager en med på noget af et eventyr - i godt selskab med Rin. En skøn, viljestærk ung kvinde, der går efter det hun vil. Uanset hvad andre omkring hende tænker om hende. Om end hun lidt havner i nogle trælse situationer indimellem, der giver hende problemer. Ikke desto mindre så nød jeg at følge hende. Nød at lære hende og verdenen at kende, idet vi lærer det overnaturlige at kende. At observere Rin mestre en gren af magi, som meget få før hende formåede at gøre, var ret interessant at følge.

Handlingen er til en start en kende tung i det, da næsten den første halvdel af bogen mest af alt er Rin der studerer, træner og gør alt i sin magt for at opnå status på Sinegard - blandt landets bedste elitesoldater. På den ene side var det rart at forfatteren ikke skyndede henover hendes oplæringstid, hvor vi formår at lære verdenen og uddannelsen at kende, såvel som hvad der rører sig omkring dem.

Vi bliver uden tvivl kastet ind i en mørk tid der er mærket af tiden der ligger forinden vi møder Rin.
Tidligere krige der har hærget landet, dets tilstand og hvad der potentielt ville komme. For det politiske og krigsførelse fylder en god del. Ja, Rin går på en militærskole, der skal uddanne hende til at ende i krig, men wow. Så meget at forholde sig til. Det var med at holde tungen lige i munden.

Først da Rin er færdig med uddannelsen og står på den anden side, sker der en del. Kampe der er ret brutale, der er verdenen omkring hende der er falder sammen omkring dem alle og et bestemt kapitel 21? Et kapitel jeg forinden havde hørt alverdens reaktioner på, som værende det mest brutale kapitel i hele bogen - og jeg må give folk ret. Om end jeg havde regnet med at reagere kraftigere end jeg gjorde, gav især slutningen af kapitlet mig en kvalmende fornemmelse. For nøj, hvor gjorde det ondt at læse!

Selvom den første del var langsommelig, og der var meget fokus på selve worldbuilding, samt karaktererne og deres uddannelse, så nød jeg at læse med. R. F. Kuang formåede at rive mig med fra start til slut. Jeg blev givet en fortælling der har noget på hjerte, en fantastisk worldbuilding og en masse skønne karakterer. 

Jeg formåede at blive overrasket undervejs, heppe på Rin og blot agere i en velkreeret fantasy verden med et spektakulært fokus på guder, evner og dets lige. Ikke at lade sig stoppe af sit ophav eller andres meninger om en og kæmpe for det man tror på.

'Opiumskrigen' får 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...