onsdag den 7. december 2022

'Reached' af Ally Condie // Matched #3 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Reached
Forfatter: Ally Condie
Serie: Matched #3
Forlag: Penguin
Udgivet: 2012
Antal sider: 512

After leaving Society to desperately seek The Rising, and each other, Cassia and Ky have found what they were looking for, but at the cost of losing each other yet again. Cassia is assigned undercover in Central city, Ky outside the borders, an airship pilot with Indie. Xander is a medic, with a secret. All too soon, everything shifts again.

Så fik jeg læst afslutningen på den her skønne serie, som jeg nød fra første bog.
Om end jeg ikke helt 100 % vidste hvordan det hele ville ende efter den forrige bog, som var lidt den svære 2'er, nød jeg at være tilbage i godt selskab med Cassia og Ky, såvel som Xander.

Jeg nød at blive revet med af handlingen, der denne gang tager en med på noget af et eventyr ift. hvordan den forrige bog var mere rolig og der skete ikke det helt store. Et oprør er godt i gang mod samfundet og det var svært ikke at lade sig rive med undervejs, for at finde ud af hvordan det hele udviklede sig.
For én ting er hvad vi i selskab med Cassia fandt ud af i de forgangne bøger, mens vi denne gang finder ud af mere omkring hvordan de øverste i samfundet har håndteret tingene - ift. hvad borgerne har fået at vide. Endnu en gang hvor der er god tid til at lade tingene udvikle sig.

Cassia var som altid godt selskab, nød at følge hendes tanker og handlinger ift. at være tilbage indenfor samfundets sikre rammer. At se hvordan hun forsøger at være tilbage og modarbejde dem indefra, såvel som følge hendes tanker omkring Ky og Xander. For hvem skal hun dog vælge? Indimellem virker hendes valg sikker, mens hun andre gange tvivler på om Ky er den rigtige for hende.
Hun er stadig ung ja, og der er mange ting hun skal forholde sig til og tænke over - såvel som opdage nye ting om sin familie. Især sine bedsteforældre, der gemte på mere end hvad vi tidligere fik at vide.

Denne gang kommer vi også meget mere vidt omkring. Vi får flere steder at se end tidligere, ser verdenen udvide sig, såvel som flere karakterer. Flere karakterer der alle modarbejder et samfund der så småt krakelerer ved hjælp af 'The Rising'. Visse ting som de hver især har fået at vide og håber på kommer til at ske, viser sig at være noget helt andet - alt imens de må forholde sig til en sygdom der er svær at komme af med, og som muterer hurtigere end de kan følge med.

Dog var der en del mystik omkring 'The Rising', som gør jeg ikke altid vidste hvad eller hvem de var - eller hvad de stod for. Men lige så stille formår vi som læsere at finde ud af hvem de er, i godt selskab med Ky - såvel som Xander, der overraskede mig med at have en fod i hele to lejre.
Det var en ren fornøjelse at følge de to fyre, der begge kæmper for det de tror på.

Jeg nød at få afslutningen på en skøn, medrivende serie. Der er fokus på en dystopisk fremtid, tingene udvikler sig naturligt og jeg fik den afslutning jeg ikke vidste jeg ønskede mig.

'Reached' får 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.0

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...