søndag den 9. juli 2023

'Dragedronningen' af C. G. Valentin // Dragernes Æra #3 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Dragedronningen
Forfatter: C. G. Valentin
Serie: Dragernes Æra #3
Forlag: Leitura
Udgivet: 2022
Antal sider: 468

Sarina gør sig klar til at rejse gennem portalen med sine drager og dragefolket. Ingen ved med sikkerhed, hvad der venter dem på den anden side, men én ting er sikkert:
Intet er som forventet på den anden side. Tiden er knap. Modstandsgruppen mobiliserer sig og gør alt, hvad der står i deres magt, for at stoppe Sarinas rejse. Ifølge dem er det bedst, at Novahr Orbîs ikke blander sig i den anden verdens tilstand. Da modstandsgruppen stiller sig i vejen i et afgørende øjeblik, må Sarina endnu en gang kæmpe for sit folk og for at opfylde profetien. Alt imens nager tvivlen Rådsdamerne og Queridor. For at forstå fremtiden, ser de sig nødsaget til at vende blikket mod fortiden. Er skæbnen mejslet i sten, eller er den foranderlig?

Oh boy, for noget af en afslutning på en skøn serie.
Helt ærligt? Så var jeg en anelse nervøs for at komme i gang med bogen, i skræk for at finde ud af hvordan det hele ender - især efter den cliffhanger den forrige bog efterlod en med ift. både Sarina og Juliana.
Men da jeg først var kommet i gang, var det uendeligt svært ikke at læse videre og jeg blev for alvor revet med hele vejen igennem.

Jeg elsker at vi får historien fra flere sider end kun én, i og med vi følger både Juliana, Sarina og Queridor - fra hver deres kapitler, der er fortalt på hver deres måde. Især når vi kommer ind under huden på dem, og får en større helhed i hvad det er der foregår fra tre forskellige vinkler af samme sag. For wow, der sker en hel del og jeg som læser skulle holde tungen lige i munden, for at holde styr på alverdens information.

Om end jeg mest nød at følge Juliana, ift. de breve hun skriver til Sarina.
Jeg elskede at vi formåede at finde ud af hvad der var sket med Juliana efter første bog. At følge hendes skæbne generelt. Hendes tanker, hendes forvirring, hendes viljestyrke mod at find en løsning i den kaotiske tilstand vores verden befandt sig i - trods der er en del bump på vejen.
Især ift. den måde hendes dele er sat op på med linjerede sider, gør det ret så fængslende at vende tilbage til hende.

Dog nød jeg også at følge Sarina og hendes færd mod at finde sin vej ind til Juliana - om rygterne virkelig var sande ift. om Juliana var i live. Jeg nød at se hvordan Sarina formår at vokse med sin opgave i lederrollen, hendes bånd til dragerne og hendes vilje til at lære nye ting - især ift. de udfordringer hun står overfor undervejs.

Samtidig var jeg fanget af hvilken indvirkning tingenes gang i Novahr Orbis havde på vores verden og hvad der skete her vs. hvad der foregik der. Alt kaosset fra begge sider der påvirker hinanden ift. det føles som verdens undergang. Alt imens vi har profetien som ingen rigtig forstår 100 %, men som de alligevel blindt prøver at fortolke.

Der er mange tråde at forholde sig til undervejs og spørgsmål fra de to forgangne bøger, som jeg følte blev besvaret undervejs. Forfatteren formår at give mig en følelse af at tingene blev løst, selvom der bestemt også kom en del overraskelser og ting jeg ikke havde set komme.
Der var kamp til stregen, det gode mod det onde og alt derimellem - at ikke alt nødvendigvis var sort/hvidt, men der var plads til gråzonerne indimellem.

I sidste ende følte jeg at jeg fik en god afslutning på en skøn og velskrevet serie, fyldt med fantastiske elementer, forunderlige væsner og en velkreeret verden. Samtidig med plads til skønne karakterer, der på hver deres måde formår at tage en i hånden og tage en med på noget af et eventyr.

'Dragedronningen' får alt i alt 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...