lørdag den 22. juli 2023

'Jeg dør på fredag' af Xenia Svensson // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Jeg dør på fredag
Forfatter: Xenia Svensson
Serie: -
Forlag: Byens Forlag
Udgivet: 2023
Antal sider: 336

Cecilie gør alt for at være som de andre. Hun passer sin skole, er en dygtig målvogter i håndboldhallen, og så er hun hemmeligt forelsket i Mikkel fra psykologi. Men når de andre ikke kigger, vælger hun ikke at spise og at få smerten ud med barberblade. Cecilie er en del af et hemmeligt netværk på Instagram, hvor unge deler deres sværeste tanker. I Netværket har man hinandens ryg. I Netværket er der ingen, der sladrer. En dag uploader Rikke et billede i Netværket. “Jeg dør på fredag,” skriver hun. Det er ikke første gang, at Rikke truer med selvmord, men Cecilie kan ikke slippe tanken om, at noget er anderledes den her gang.
JEG DØR PÅ FREDAG er en barsk og realistisk fortælling om at kæmpe alene mod verden.
Det er en roman om ikke at turde se de mennesker, der vil hjælpe, og kampen mod et socialt netværk, der lover altid at ville beskytte én, men som også truer til tavshed.

Holy moly, for noget af en fortælling!
'Jeg dør på fredag' er en bog jeg var ret spændt på at læse, ift. jeg i forvejen fulgte forfatteren på de sociale medier - hendes overgang fra at være bogblogger til at være forfatter. Og helt ærligt? Xenia Svensson starter godt ud med en stærk debut.

'Jeg dør på fredag' en bog der formåede at krybe ind under huden på mig og rev mig lige så stille i stykker jo længere ind i bogen jeg kom. For nøj, hvor er Cecilies historie både fængslende, barsk og en ret så vigtig en fortælling, med fokus på tabubelagte emner, der fortjener at se dagens lys. Emner der er vigtige at få italesat og få ud i verden.

En fortælling der er sat op på en letforståelig måde med både almindelig tekst med selve handlingen og tekstbeskeder mellem de unge piger, samt nogle instagram opslag. Sammenlagt formår det at give læseren et godt indblik i det univers Cecilie og hendes veninder er en del af.
Samtidig med én bestemt karakter kickstarter en hel lavine af tanker, følelser og snakke mellem Cecilie og veninderne i Netværket, pga. ét bestemt opslag - som titlen giver et ret godt hint til.

Men for lige at starte med hovedpersonen Cecilie. Så ved jeg ikke engang hvor jeg skal starte med hende?
En ung kvinde med livet foran sig. men som alligevel føler hun kæmper mod resten af verden - en kamp mod sit eget sind, der trækker hende ned i et ret så dybt hul. Alt imens forældrene gør hvad end de kan for at give hende de bedste muligheder for at få det bedre, hvori Cecilie nægter at være modtagelig.

Dog er Cecilie ret så opslugt af fællesskabet ift. Netværket, sammen med andre unge piger der alle har hver deres grund til at være en del af det. Alle med noget psykisk i bagagen, som forfatteren formår at skildre på en let tilgængelig måde, så man kommer ind under huden på de forskellige karakterer. Selvskade, selvhad og spiseforstyrrelser - skildret på en måde, så man får en medfølelse med dem, alt imens jeg følte en frustration på deres vegne over at kæmpe med de tanker de gør.

Men hvor skidt Cecilie end har det, er der små glimt af håb undervejs.
Glimt af at folk omkring hende gerne vil hende det bedste, hvis hun blot selv kunne tage imod det. Jeg nød at lære hende at kende. At få et indblik i hendes verden, hendes hverdag og de tanker hun slås med. At føle det hun føler.

Dette er en fortælling om selvskade, selvhad, spiseforstyrrelser og selvmord. Vigtige emner som forfatteren formår at skildre på en ret så skarp, letforståelig og lettilgængelig måde, så jeg som læser ikke var i tvivl om hendes budskab undervejs.
At agere i en verden hvor man ikke føler man hører til, blandet med en god portion magtesløshed og at agere i et fællesskab, der ikke nødvendigvis er godt for en. En kamp mellem at turde at vælge livet til eller fra på ens egne præmisser.

Dette er ikke en bog for sarte sjæle, så man bør gå ind til det med en varsomhed ift. hvad man kan klare psykisk. Ja, det en bog der bør læses og som sætter fokus på emner, der er vigtige at få italesat. Emner der kan give udefrakommende et indblik i en verden, der er barsk og fyldt med ting der er svære at snakke om.

'Jeg dør på fredag' får 4.5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...