onsdag den 6. marts 2024

'Fairest' af Marissa Meyer // Lunar Krøniken #3,5 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Fairest
Forfatter: Marissa Meyer
Serie: Lunar Krøniken #3,5
Forlag: Feiwel & Friends
Udgivet: 2015
Antal sider: 272

In this stunning bridge book between Cress and Winter in the bestselling Lunar Chronicles, Queen Levana’s story is finally told.
Mirror, mirror on the wall, Who is the fairest of them all?
Fans of the Lunar Chronicles know Queen Levana as a ruler who uses her “glamour” to gain power. But long before she crossed paths with Cinder, Scarlet, and Cress, Levana lived a very different story – a story that has never been told . . . until now.
Marissa Meyer spins yet another unforgettable tale about love and war, deceit and death. This extraordinary book includes full-color art and an excerpt from Winter, the next book in the Lunar Chronicles series.

Oh my, oh my, oh my...
Sikke en fortælling jeg formåede at kaste mig over her. En fortælling jeg var noget så spændt på at kaste mig over inden jeg gik i gang. En fortælling som på ingen måde skuffede, og som tager en med ind bag sløret af hvad den kære dronning Levana gemmer på i sin fortid, førend vi møder hende i den originale serie.

Må helt ærligt indrømme at jeg virkelig ikke vidste hvad det var jeg gik ind til, da jeg gik i gang med bogen. Men nøj, hvor blev jeg revet med hele vejen igennem. Forfatteren formår virkelig at give læseren en fornemmelse af hvem Levana er, førend hun blev dronning. Fra førend vi møder hende første gang. Jeg blev måske en anelse skræmt af hvem Levana er som person.

Om end det blot er en side historie til den originale serie, der fortæller Levanas historie, hendes vej til magten, nød jeg at vi formåede at komme tættere ind på livet af hende. Se hvem hun er som person og få en fornemmelse af hendes tanker bag handlingerne. 

Jeg var i forvejen ikke den store fan af Levana som person, men hvem er mon det, hvis man har læst Lunar Krøniken? For nøj, der gemmer sig så meget mere bag hendes skumle ydre end man ellers skulle tro. Man får virkelig en fornemmelse af de tanker hun har ift. sin søster, sin niece... forelskelsen i en person, der ikke er hendes. Besættelsen af vedkommende og hvad hun er villig til at gøre, for at få hvad hun vil have.
For slet ikke at snakke om de handlinger hun kaster sig ud i, for at få magten? Både ift. Lunar/månen, såvel som trangen til at ville have mere end hun allerede har. Hvad end der skal til.

Om end jeg havde en forestilling af Levana og hendes forhold til sin søster ud fra hvad vi havde fået af informationer i serien, er det en tand anderledes end hvad jeg oprindeligt havde troet. Ja, jeg havde regnet med Levana på et eller andet plan eller tidspunkt endte på den forkerte vej, men jeg nød at vi fik en bedre forståelse for hvad der gik forud for hvad jeg i forvejen kendte.

Jeg nød hvert et sekund, hvert et øjeblik og blev revet med af Levanas liv og hendes tanker. Forfatterens måde at skrive det på, gjorde både karaktererne og universet dejligt levende. Hvor forskruet hun så end er, var der måske også en anelse forståelse for hende. Selvom det på ingen måde retfærdiggør hendes handlinger.

'Fairest' får alt i alt 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...