lørdag den 16. marts 2024

'Stendød' af Charlaine Harris // Sookie Stackhouse #5 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Stendød
Forfatter: Charlaine Harris
Serie: Sookie Stackhouse
Forlag: Lindhardt & Ringhoff
Udgivet: 2010
Antal sider: 317

Da Sookie ser sin bror Jasons øjne begynde at ændre sig, ved hun, at han nu for første gang er ved at skifte til en varpanter. Hendes bekymringer bliver til iskold angst, da en snigskytte retter sit sigte mod den lokale bestand af hamskiftere, og Jasons nye panterbrødre mistænker ham for at stå bag mordene. Sookie har indtil næste fuldmåne til at finde ud af, hvem der står bag overfaldene – med mindre snigskytten finder hende først …

Oh boy!
Lige som jeg troede det ikke kunne blive vildere, formår tingene i Bon Temp at overraske mig nok så meget, med liiiige at give det et ekstra nøk opad ift. hvad byen formår at ruske op med.

Endnu en gang formåede jeg at blive revet med af det mysterie der præger den lille by, som denne gang ikke involverer vampyrer, men denne gang iblandt varpanterne.

For ikke nok med Jason skal vænne sig til et nyt liv som et af de overnaturlige, efter han i den forgangne bog blev en del af varpanterne, så står han for skud for de hændelser der nu raserer i den del af Bon Temp. Et mysterie der involverer hvem end det er der dræber hamskiftere og varpantere.
Og hvem er bedre at skyde skylden på end den nye iblandt dem? Nemlig, Jason.

Jeg kan ikke andet end lade mig rive med af at som Sookie gør bedst, så skal hun selvfølgelig være dagens helt i skysovs, og gøre hvad end hun kan for at hjælpe sin bror. Specielt når han er det eneste familie hun har tilbage. 
Om end det bliver en anelse for karikeret at Sookie selvfølgelig er den der redder dagen, syns jeg det var ret spændende at følge med. Man får en dybere fornemmelse af varpanterne som skabninger, hvem de er og kommer tæt på den del af byen vi ikke tidligere har set. Hvilket var en sand fornøjelse.

En anden ting var så til gengæld at Sookie endnu en gang formår at være i centrum for ikke bare én fyr, men i hvert fald hele tre fyres opmærksomhed. 
Som om hun bogstaveligt talt er en magnet, hvilket man godt kan tænke hun er. Det virkede mest som om de hver især faldt over egne ben for at gøre sig værdig til hendes opmærksomhed, såvel som at ville være hendes partner.
En lille del af mig synes måske blot det er en anelse for belejligt at nærmest enhver fyr nærmest falder i hælene på Sookie ved synet af hende? Men alligevel ret komisk den måde forfatteren formår at gøre det på undervejs.

Sidst, men ikke mindst, så nød jeg blot at være tilbage i Bon Temp hos Sookie, Jason, Sam, Eric og hvem vi ellers møder undervejs. Nød forfatterens skrivestil, fik et par gode grin undervejs og lod mig overraske ift. hændelserne, for blot at se hvor Sookie og co. førte mig hen.

'Stendød' får alt i alt 3 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...