lørdag den 24. juli 2021

'Dicte var her' af Eva Munk // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Dicte var her - Eva Munk

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget.
Alle meninger/holdninger er mine egne.

Titel: Dicte var her
Forfatter: Eva Munk
Serie: -
Forlag: Byens Forlag
Udgivet: 2021
Antal sider: 268

"Jeg vågner med et chok af en høj lyd, der skærer igennem musikkens toner. Ser mig omkring. Værelset er bælgravende mørkt. Min nakke er øm efter at have lænet sig op ad vindueskarmen. Jeg får hurtigt tændt lommelygte-funktionen på min telefon. Rødvinsglasset ligger på gulvet. Splintret i tusind stykker. Ligesom illusionen af gymnasietiden, der langsomt brister.”
Dicte og Line har været bedste veninder i ti år, og de kender hinanden bedre end nogen andre. De starter begge på gymnasiet, og fra den ene dag til den anden ændrer alt sig. Line opfører sig anderledes end hun plejer. Dicte føler sig svigtet, samtidig med at hun føler sig afskåret fra det sociale i klassen. Ved et tilfælde finder Dicte frem til Crash, hvor en helt ny verden åbner sig for hende. For på Crash er alle ligesom hende. Anderledes. Stedløse. Outsiders. Dicte indser, at det måske er muligt at starte forfra. Omskrive sin egen historie. Sørge for, at hun efterlader sit spor i verden …

'Dicte var her' var en rigtig pageturner. En bog, hvor jeg ikke kunne andet end lade mig rive med og det var ret svært at lægge bogen fra sig, da jeg mest af alt gerne ville vide hvad der skete mellem Dicte og Line.
Se hvordan deres venskab udviklede sig. Mens det hurtigt viser sig, hvad der virker som fra den ene dag til den anden, glider de fra hinanden - uden nogen af dem helt 100 % kan sætte ord på hvad det er der gør det.

Det var svært for mig ikke at føle med Dicte, da jeg let kan relatere til hende ift. at være den stille, indelukkede og indadvendte person. Ser mig selv i Dicte, der let glider i baggrunden, og ikke rigtig bliver en del af fællesskabet, som Line formår at gøre.
Dicte forbliver den samme, som hun altid har været, mens Line vender 180 grader og med ét er en anden og skal finde sig selv - uden Dicte, som ikke helt kan kende sin veninde, mens deres venskab og minder, glider ud i sandet. 
Jeg kunne let relatere til den 'sorg' Dicte gennemgår ift. det at se et langt og godt venskab glide ud i sandet, selvom det kan ske selv de bedste veninder kan glide fra hinanden.

Dog var det alligevel rart at se Dicte finde sit helt eget sted at være ift. Crash - hvor hun endelig kunne være sig selv, uden nogen stillede for mange spørgsmål. Hvor hun kunne ånde lettet op og blot... være.
Se hende finde sit helt eget personlige åndehul, hvor hun kunne puste ud, finde de nødvendige kræfter ift. gymnasiet. Se hende finde nogle skønne venner, der lader Dicte være sig selv.

Handlingen skrider dejlig let fremad, idet sproget både er levende, beskrivende og Eva formår at lade alle sanser fylde, mens jeg let kunne se de forskellige steder for mig. Det var let at mærke de følelser Dicte går igennem undervejs, tankerne der opsluger hende og forventningerne fra hende selv og forældrene, der æder hende op indefra.
Undervejs møder vi forskellige karakterer, som Dicte agerer med, og som hver især står klart frem for en - karakterer der 

Samtidig nød jeg digtene Dicte kreerede undervejs, se hende få hold på tankerne og få dem ud af systemet. Se Dicte være kreativ med ord, mens det har en central rolle i hendes liv, hvor hun for alvor kan være sig selv.

Dog var jeg nødt til lige at lave en google search på Lana Del Rey, for at høre til en eller flere af de referencer, som der hentydes til undervejs i fortællingen, da jeg endnu ikke havde stiftet bekendtskab med sangerinden - mest for at forstå Dicte en smule bedre.

'Dicte var her' er en relevant fortælling. En af den slags fortællinger, hvor man som læser kan identificere sig med hovedpersonen på en eller flere punkter. 
En fortælling der indeholder venskab, identitet og det at finde sin plads i en verden med forandringer og forventninger til sig selv og fra omgivelserne, og det med ikke helt føle man passer ind nogen steder. Såvel som dilemmaet i hvor hårdt det kan være at glide fra en tæt veninde og hvor hurtigt man ændrer sig i andres øjne. Samtidig med hvordan man takler forandringer på forskellige måder.

Alt i alt får bogen 4,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...