onsdag den 14. juli 2021

'Hvor ingen ser det' af K. L. Berger // Onshore #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Hvor ingen ser det
Forfatter: K. L. Berger
Serie: Onshore #2
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2021
Antal sider: 382

Jeg er god til fem ting: Surfing. Videospil. Biler. Musik. Og hemmeligheder. Ved nærmere eftertanke, stryg det.Jeg er god til fire ting. Hemmeligheder? Hemmeligheder er jeg fucking fantastisk til. Taylor Dean har alle dage været en legende. Som arving til lokalsamfundets helt store helt, Reed Dean, lå det i kortene at der ventede Taylor en lys fremtid. Lige indtil dagen. En fatal uagtsomhed vælter Dean-familiens perfekte korthus, for Taylor er ikke hvad folk tror. Taylor er anderledes. Forkert. Lige indtil Chuck. Da Taylors hemmelighed afsløres for lokalsamfundet, drager han på en roadtrip der bringer ham til New Smyrna Beach. Stranden hvor hemmeligheder kan begraves i sandet, og hvor alle kan starte på en frisk. Men Taylor må sande at man ikke altid kan løbe fra sin fortid. Men måske – kun måske – kan man lære at leve med den.
HVOR INGEN SER DET er andet bind i ONSHORE-serien, hvor fire unge bryder med tabuer og sætter alt på spil i kampen mod deres indre dæmoner og desperate søgen efter at høre til.

OMG! Hvor jeg dog havde glædet mig til at læse denne bog. Lære Taylor at kende og se hvad han har med sig i bagagen - og jeg blev på ingen måde skuffet. Om end en smule overrasket over hvad han gemte på, men på den gode måde. Specielt ift. de hemmeligheder han gemmer på, som jeg ikke lige havde forventet var netop det. Men Taylors fortælling her i 'Hvor ingen ser det', gjorde kun at jeg holder endnu mere af Taylor end jeg allerede gjorde efter første bog, 'Hvor jeg hører til'.

Vi formår at blive kastet direkte ind i Taylors historie, hvor vi får et indblik i hvad det er han har i bagagen. Hvad det er han går og kæmper med. En familie der ikke ser ham for hvem han er, men ser ham for den de ønskede han var. 
Det var svært ikke at føle med ham, mens jeg samtidig heppede på ham. På den anden side havde jeg også lyst til at kramme ham ekstra meget og blot være hans ven - på samme måde som han er en ven overfor Hannah. Taylor fortjener et kram.

Taylors historie var en fornøjelse at kaste sig over. Vi komme ind under huden på ham, lære ham at kende. Se hvad han kæmper med og hvordan han er nået frem til der hvor vi møder ham i fortællingens 'nutid'. Finde ud af hvad og hvordan hans fortælling førte ham til New Smyrna Beach - videre til Chuck og hans café. 
Se ham interagere med Hannah, Will og Emily, såvel som med nye karakterer, som Taylor hænger ud med når han ikke er på 'Den sære Flamingo' - eller hænger ud med The Flamingos.

Enkelte episoder undervejs, gjorde mig ret mundlam ift. visse personer, der på ydersiden virker okay, ender med at tage nogle hårde valg. Beslutninger der får Taylor (og mig som læser) til at genoverveje mit syn på hvad der mon gemmer sig under overfladen hos andre. For hvad kan de ikke gå og kæmpe med, uden man egentlig ser det?

Det der nok tog hårdest på mig i denne bog, selvom jeg vidste det ville ske ift. første bog, var reaktionen på selve hændelsen - hvilket var mindst lige så hårdt at læse. Den måde både Taylor, Chuck og resten af slænget reagerer på hændelsen, gav en klump i halsen og tårer i øjnene. Det at de ikke kunne gøre noget, selvom personen virkede til at have det okay i øjeblikket. Lige her, var det Taylors reaktion der gjorde ondt. 
Det at forfatteren formår at skildre efterdønningerne af Hannahs beslutning, gjorde at det gik direkte ind i hjertet hos mig og at det ikke blot blev skubbet til side, mens de forsøgte at finde hoved og hale i hvordan de skulle forholde sig til det.

Forfatteren formår at tage hul på et emne, ift. LGBTQ+ miljøet, med en karakter der gennemgår en forandring, for at kunne være tro mod sig selv - indefra og ud. En karakter der til trods for sit ophav, kravene fra familien og andres forventninger, blot forsøger at vise verden hvem han er. Dog mest af alt for sig selv.
Men samtidig har en eller flere andre karakterer, med en fod indenfor netop LGBTQ+ spektret, hvilket i min verden, blev vist på en rigtig fin måde.

Jeg kan ikke andet end anbefale bogen. Anbefale Taylors historie, såvel som Hannahs. Vigtige fortællinger, rettet direkte til de unge - med en skøn forfatter, der formår at lade sproget være henvendt til de unge. Lade de tunge emner få en stemme, så unge (såvel som ældre) kan blive hørt.

Bogen får 5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...