søndag den 21. november 2021

'Caraval' af Stephanie Garber // Caraval #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Caraval
Forfatter: Stephanie Garber
Serie: Caraval #1
Forlag: Turbine
Udgivet: 2017
Antal sider: 407

Caraval er fuld af kærlighed, intriger og drama: Scarlett Dragna har aldrig været andre steder end på på den lille ø Trisda, hvor hun bor med sin lillesøster og sin dominerende far. Men gennem hele sin barndom har hun længtes efter at opleve Caraval – den årlige, ugelange forestilling, hvor publikum spiller med i en dødsensfarlig leg for at finde ud af, hvad der er virkelighed, og hvad der er fantasi.
På trods af deres fars ønske bliver Scarlett kidnappet af sine vilde lillesøster Donatella og en farlig – men også farligt forførende – ung sømand ved navn Julian og ført til det sted, hvor årets Caraval opføres. Men snart forsvinder Donatella, og Scarlett bliver tvunget til at slå sig sammen Julian i jagten på at finde Tella, før Caravals onde Master gør det.

'Caraval' er en bog jeg længe havde tænkt på at kaste mig over, uden det helt var det rigtige tidspunkt. Men da jeg først var kommet i gang med den, var den ikke til at slippe og jeg måtte have mere - vide mere. Jeg lod mig nemt rive med af den betagende handling der er ret så dragende fra start til slut. For hvad er virkelig og hvad er ikke?

Hovedpersonen Scarlett Dragna er en skøn, og ret så interessant karakter at følge, om end en kende naiv ift. hendes valg og motiver for hendes handlinger undervejs. I realiteten er hun den eneste person vi følger, hvilket kun gjorde det mere interessant, da det gjorde handlingen ret så uforudsigeligt - ift. at vi kun se tingenes gang gennem hendes øjne.
Vi bliver som læsere introduceret til tingene på samme tidspunkt som hende, får reaktioner på tingene sammen med hende og formår at gennemleve spillet i hendes selskab. 
Vi mærker hendes kærlighed og bekymring til sin søster, og det at Scarlett bekymrer sig en hel del om andre omkring hende ift. sig selv. Det var svært ikke at holde af hende, selvom hun indimellem irriterede mig en anelse.

Caraval var en ret magisk oplevelse, da vi først var kommet ind i selve spillet. Stedet er farverigt, forvirrende, levende på så mange måder og spændende at se spillet udfolde sig. Det at forsøge sig med at finde hoved og hale i hvad der er virkelig og hvad ikke var, gjorde at jeg flere gange blev overrasket. Hver eneste gang jeg troede jeg havde regnet noget ud, sker der noget der vendte det på hovedet og jeg endnu en gang stod på bar bund.
Selv ift. visse karakterer, lod jeg mig blive overrasket. Lige som jeg troede jeg vidste hvem den enkelte karakter var og hvad de stod for ift. deres hensigter, blev jeg overrasket over dem i sidste ende.

En af de ting der gjorde det svært at regne tingene ud, og som gjorde handlingen så uforudselig, var at der skete det ene plottwist efter det andet. Forfatteren formåede at give små hints her og der, men uden at gøre det for åbenlyst. Hun inddrog mig på en skøn og spændende måde, så jeg higede efter at ville have mere.
Dog var det ret så fedt at lade sig rive med, forsøge at regne ud hvad der ville ske og gætte sig til hvem den mystiske person bag Caraval, Mr. Legend, var og om man formåede at møde ham. 

Sproget er dejlig levende, beskrivende og man er som læser ikke i tvivl om selve omgivelserne og selve handlingen undervejs - selvom det er svært at vide hvad der er virkeligt og hvad ikke er. Stephanie Garber formår at skrive på en måde, så man føler man selv er en del af spillet. Hver karakter har sit eget liv, sin egen personlighed - ikke kun hovedpersonen. Hver især havde de en stemme og jeg var ikke i tvivl om hvem der var hvem.

'Caraval' får 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Håbet i mørket' af Kis Baadsgaard // Mama McGees drenge #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Håb i mørket Forfatter: Kis Baadsgaard Serie: Mama McGees drenge #2 Forlag: Sweetheart Ink. Udgivet: 2020 Ant...