'Tørke' af Eva Munk // Grøn Klode #2 // Anmeldelse

Titel: Tørke
Forfatter: Eva Munk
Serie: Grøn Klode #2
Forlag: Forlaget Klippe
Udgivet: 2021
Antal sider: 224

"Alle snakker om, hvad de skal. Jeg kender ikke svaret endnu. Ved ikke, om mine drømme lykkes, når verden står overfor en krise. Men noget, jeg ved med sikkerhed, er, at jeg længes efter fremtiden. At mit liv rigtigt starter. For lige nu står jeg i stampe. En evig venteposition, hvor jeg hele tiden kan se drømmene derude. Et truet dyr i zoologisk have, der kigger længselsfuldt ud fra dets bur."
Pelle går i 9. klasse og drømmer om at blive antropolog. Se verden udfolde sig. Mærke den under sine egne fødder. Hjælpe til, hvor han kan. Gøre en forskel. En dag danner han @grønklode, som er en klimagruppe for unge i lokalområdet. Her møder han A.K., Robert, Tobias og Mark, der alle kæmper for en bæredygtig verden. Men i en lille by er der ikke altid plads til store ambitioner. Og vil der overhovedet stadig være en fremtid at glæde sig til, hvis jordens tilstand fortsætter i den kritiske retning, som den allerede er på vej imod?

'Tørke' er en bog jeg har glædet mig til at læse. En bog jeg havde en del forventninger til efter at have læst dens forgænger 'Stormflod', samt andre af forfatterens bøger - så der var ikke så lidt at skulle forholde sig til. Men Eva skuffer på ingen måde, da jeg nød at læse og blive revet med af Pelles historie og den var ikke til at lægge fra sig, når jeg først gik i gang.

Pelle havde jeg glædet mig til at lære at kende, da han bestemt er en skøn, sympatisk og hjælpsom ung dreng der ved hvad han vil. Ved hvor han er på vej hen, mens resten af hans klassekammerater ikke ser ret meget end hvad der er lige for næsen af dem. Han skiller sig ud af flokken og er blot sig selv, hvilket jeg elsker ved ham, og det at han har hjertet på rette sted.
Også selvom han får sit hjerte knust allerede i starten af bogen, hvilket kun får mit hjerte til at bløde for ham.

Jeg nød at følge Pelles vej fra at være alene med sin tankegang ift. klimaet, selvom han er mere nedtonet i hans tilgang end hvordan jeg oplevede Tenna og hendes intense/passionerede kamp for klimaet - men ikke desto mindre er Pelle en passioneret ung fyr, der har store drømme.
Det var dog svært ikke at holde af den følsomme Pelle, såvel som hans forhold til hans til tider pinlige mor., da det kun er de to i det lille hjem. Jeg nød at se de små øjeblikke de havde sammen, der enten fik mig til at smile eller krumme tæer på Pelles vegne - eller en blanding af begge dele. Men hey? Pelles mor er for skøn i hendes væremåde, såvel som en skøn støtte for Pelle. Hvis ikke hans største fan.

Elsker at de allerede så vidt muligt lever ret så bæredygtigt derhjemme, da de ikke har så vildt meget at gøre godt med - så det virker nok mest som en selvfølge for ham i kampen for klimaet, mens han blot ønsker at flere i nærområdet ville gå en anelse mere op i det som han selv gør - hvilket resulterer i oprettelsen af netop 'Grøn Klode' hvor han for alvor finder det fællesskab han behøver.
En proces jeg nød at følge, såvel som det at han møder andre der går lige så meget op i klimaet/miljøet som han selv gør, og får Pelle til at blive en del af et skønt lille fællesskab hvor han for alvor kan være sig selv.

Jeg nød at lade mig rive med af historien, der er dejlig fængslende, lige som den skal være og rev mig med fra start til slut. En fortælling hvor jeg nød at være tæt på livet af Pelle, hvori jeg mærkede hans følelser sammen med ham, fulgte hans tanker om alt hvad der rørte sig hos ham og hvad han brænder for - ikke mindst for Grøn Klode, der for alvor bliver hans lille hjertebarn.
Humoren, kærligheden til projektet, fællesskabet, op- og nedturene - det hele var med, om end der godt kunne have været en anelse flere tanker hos Pelle omkring klima/miljøet, hvori vi fulgte hans følelser/frustrationer omkring det der sker omkring ham, som en optakt til det at han oprettede instagram siden.

Udover at der er fokus på selve klimaet og miljøbevidsthed, nød jeg at se at der er fokus på temaer som identitet, venskaber, ensomhed, det at finde et fællesskab, relationen til ens familie og en snert af forelskelse - en forelskelse der giver historien et frisk pust i det kaos, der omringer deres fælles fokus på klimaet og miljøet.
Ja, Pelle og Tenna - jeg taler om jer to. Jeg elskede deres venskab, deres interaktioner og det at følge Pelles tanker fra første gang Tenna møder op til et møde i Grøn Klode.

Sproget er dejligt let, fængslende og let forståeligt, mens der er en skøn blanding af både helt normal tekst og sms beskeder - hvilket skaber et skønt flow, idet siderne nærmest læser sig selv og det virker så dejlig ukompliceret. Forfatteren har en skøn måde at skrive på, så det taler til de unge, med skønne elskværdige karakterer og humor, blandet med et vigtigt emne.

Alt i alt får 'Tørke 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.