søndag den 14. november 2021

'Evigheden' // Novellesamling // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget. 
Alle meninger/holdninger er mine egne.

Titel: Evigheden
Forfatter: Sissel Moody, Sidsel Sander Mittet, Jeanne Goldbech, m.fl.
Serie: -
Forlag: Forlaget Klippe
Udgivet: 2021
Antal sider: 272

”Skoven var mere mit hjem, end dér, hvor mit navn stod på postkassen.”
Skoven har altid været et helt særligt sted. I litteraturen er vi blevet præsenteret for eventyrlige beretninger om personer, som ofte skal gennem mørket for at finde lyset på den anden side. Men skoven kan også være stedet, hvor vi møder os selv – og ofte i en version, som vi ikke tidligere kendte til …
Evigheden er en novellesamling med bidrag fra tretten forfattere. Fortællingerne tager udgangspunkt i skoven og alt det magiske, der sker, når man træder ind i dens verden. Novellerne handler om at være ung og fokuserer på emner som: identitet, seksualitet, sorg, familierelationer, klima og kærlighed.

'Evigheden' er anden novellesamling jeg formår at læse i år. En jeg både glædede mig til og som jeg var spændt på at kaste mig over, for hvad havde de forskellige noveller at byde på? Samtidig er det noget andet at vurdere en novellesamling med så forskellige forfattere, da der i denne samling er hele 13 skønne forfattere med hver deres historie og fortællerstil.

Det var for mig svært ikke at lade sig rive med af de enkelte fortællinger, hvori jeg kunne mærke den enkelte forfatter - hver især med noget på hjerte. Der var historier med fokus på alt fra sorg, kærlighed, identitet, klima og seksualitet - fortalt i små, fine og letlæselige fortællinger.
Det eneste fortællingerne havde til fælles var genren magisk realisme og det at skoven var midtpunktet for selve historien - hvilket jeg syns de alle klarede til perfektion. Hvordan de formåede at gøre det, gjorde de på hver deres måde og jeg elskede det. 

Jeg elskede den måde jeg blev suget ind i de enkelte fortællinger, der på sin egen måde havde noget at byde på og det at novellerne hver især gav mig noget anderledes hver især. Om end noget at tænke over, ift. f.eks. klima, sorg og LGTBQIA+ elementer. At de forskellige forfattere gav deres bud på et emne og inddrog overnaturlige elementer, som gjorde det hele det mere magisk til en grad hvor jeg ikke kunne andet end blot elske det.
Alle forfatterne formåede på en skøn og naturlig måde at inddrage det magiske i deres fortællinger, blandet fint sammen med det realistiske. 

Dog var det svært at undgå at der var enkelte af novellerne der påvirkede mig mere end andre. Enkelte fortællinger gjorde at jeg i slutningen af novellen sad tilbage med en følelse af 'Hvad skete der lige der?' eller 'Damn, den slutning havde jeg ikke set komme.'
Ikke at jeg ikke nød dem alle på hver deres måde, men som sagt - nogle ramte blot lidt mere plet for mig, idet de gav noget at tænke over. 

Illustrationerne - en fryd for øjet.
En ting var alle de skønne fortællinger som er blevet valgt til samlingen, og som hver især fortjener det på skønneste vis - noget andet er de fine illustrationer der pryder novellesamlingen undervejs. Hver novelles 'forside' blev skildret med de fineste illustrationer. Hver især passer de til den enkelte novelle.
Forsiden er mindst lige så smuk og fængslende, idet den passer så fint til selve indholdet.

Alt i alt får 'Evigheden' 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Håbet i mørket' af Kis Baadsgaard // Mama McGees drenge #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Håb i mørket Forfatter: Kis Baadsgaard Serie: Mama McGees drenge #2 Forlag: Sweetheart Ink. Udgivet: 2020 Ant...