fredag den 15. april 2022

'Den som hvisker' af C. A. Wolters // Det røde daggry #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Den som hvisker
Forfatter: C. A. Wolters
Serie: Det røde daggry #1
Forlag: Ulven & Uglen
Udgivet: 2021
Antal sider: 520

Siden hun var spæd, har Shiroin været hjemsøgt af en stemme der forlanger at blive hørt. Hun kalder den ’ormen’ fordi hun kan mærke hvordan den snor sig rundt i hendes krop. Hun ønsker sin fader, Storkejseren, død så hun kan kræve sin plads på imperiets trone, men først må hun overbevise de ti konger om at hendes køn ikke gør hende svag. Da ormen byder hende at flå kejserens strube ud, må hun dog sætte en alternativ plan i værk for at nå sin trone. Imens ulmer den profeterede dommedagskrig, og nekromantiske dæmoner lurer i Ødelandet. Shiroin og hendes elsalvianske livvagt, Kiel, må krydse kongerigerne for at komme til fronten, og sammen bevæger de sig ind i både hinandens og bjergskovenes allermørkeste skygger.
"Den som hvisker" er en blodig og dyster romance, fyldt med hemmeligheder, mareridt og bidende kys.

Oh boy, for noget af en fortælling!
C. A. Wolters har formået at kreere en hæsblæsende, medrivende og blodig debutroman. En fortælling fyldt med spænding, mysterier og hemmeligheder jeg ikke kunne andet end lade mig rive med af. Det en fortælling med en god blanding af vold, mord, magt og sex. En skøn og uregerlig fantasy fortælling på et helt nyt niveau, men på den bedst mulige måde. Dog ikke en bog for sarte sjæle.

Jeg nød at blive taget med ud på noget af en rejse i godt selskab med Shiroin, der er en skøn karakter jeg ikke kunne andet end holde af, selvom jeg vekslede mellem at knuselske hende og lysten til at små kværke hende. Jeg nød at følge hendes tankegang, hendes indre konflikter og de fordomme hun mødte ift. hendes køn. Men også hendes viljestyrke er beundringsværdigt, da jeg kunne mærke hun ikke ville lade sig begrænse af hvad andre tænker om hende.

Det var svært ikke at falde pladask for fortællingen der rev mig med fra start til slut, ift. den rejse vi bliver taget med på i selskab med Shiroin og Kiel. To vidt forskellige personer, men jeg nød at følge rejsen de tager på ift. at handlingen veksler mellem spændende og hæsblæsende øjeblikke hvor jeg havde hjertet helt oppe i halsen og de mere rolige øjeblikke, hvor vi lærer karaktererne godt at kende, og kommer ind under huden på dem.

Jeg nød at der blev vekslet mellem de voldelig øjeblikke hvor især Shiroin og ormen lidt smeltede sammen formåede dog at give mig gåsehud, da forfatteren formår at beskrive det så jeg nærmest følte jeg var Shiroin i de øjeblikke, såvel som de mere rolige øjeblikke med blot Shiroin og den elsalvianske livvagt Kiel. De rolige øjeblikke gav en skøn kontrast til de hæsblæsende øjeblikke, hvor vi her lærer dem begge bedre at kende og ser dem interagere med hinanden. 
For slet ikke at nævne den spirende romance mellem dem holdt mig ret godt fast - en romance jeg ikke kan andet end heppe på, hvor meget de end forsøgte at holde følelserne tilbage, om end de også går hinanden på klingen.

Må ærligt indrømme at jeg elskede de overraskende øjeblikke. Ting jeg på ingen måde havde set komme og det at forfatteren holder kortene tæt på kroppen. Det at vi får den nødvendig information når der er brug for det, elsker jeg, alt imens vi får mulighed for at gisne om hvad der end måtte ske.
Ja, hun giver små hints undervejs, men især hen mod slutningen formåede en hvis karakter jeg ellers troede jeg havde lært godt at kende, alligevel at overraske mig.

Forfatteren formår at beskrive universet dejligt levende, så jeg nemt kunne se det hele for mig. Både universet, karaktererne og konflikterne vi bliver introduceret for, er for mig eminent skrevet. Der er ingen tvivl om at C. A. Wolters har kreeret et eminent univers, hvori jeg glæder mig til at læse mere. Vil vide mere og blot vende tilbage til Shiroin. 

Det bestemt en bog jeg ikke kan andet end holde af.
'Den som hvisker' får 4,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...