tirsdag den 12. april 2022

'Kuppelbyens hemmelighed' af Stine Bahrt // Urværkerne #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Kuppelbyens hemmelighed
Forfatter: Stine Bahrt
Serie: Urværkerne #1
Forlag: Krabat
Udgivet: 2021
Antal sider: 389

15-årige Nil bor under en gigantisk kuppel, som beskytter de sidste mennesker på Jorden mod en ødelagt verden. Befolkningen i Kuppelbyen er opdelt i evneløse og urværkere, for i Kuppelbyen er moderne teknologi bandlyst, og alt drives i stedet af mekaniske urværker. Da Nil opdager, at hun har urværksevner, må hun forlade sin familie og begynde på Urværkerskolen. Men noget er helt galt i Kuppelbyen, og snart er Nil hvirvlet ind i begivenheder, der truer det lille samfunds skrøbelige eksistens. Samtidig skal hun forholde sig til sine første svære oplevelser med kærligheden og en voksende forvirring omkring sin seksualitet.
URVÆRKERNE 1 er første bind i en medrivende steampunk-serie, hvor tandhjulene drejer og fortæller om kærlighed, at finde sig selv og opdage, at man har skjulte evner i en forunderlig og dystopisk verden.

Wow, for en skøn debutroman fra Stine Bart.
'Kuppelbyens hemmelighed' er en bog jeg nemt kunne lade mig rive med af. Ikke mindst i godt selskab af Nil, der til trods for den sene opdagelse af sin urværksevner, formår at give mig et skønt indblik i den dystopiske verden hun er en del af - ikke mindst forskellen mellem hendes liv derhjemme og det nye liv hun møder på Urværksskolen.

Nil er en skøn, ung pige, der er nysgerrig og med nød og næppe lod sig kue af hvad de voksne fortæller hende. Ikke mindst det at der er mange ting visse personer helst så blev fortiet ift. befolkningen. Jeg elskede hendes personlighed, hendes vedholdenhed og det at hun trods alt har sine menneskelige fejl.

Jeg blev med det samme revet med af handlingen, der skrider let fremad i et tempo der rev mig med fra start til slut. Det at vi i selskab med Nil bliver revet med ind i en verden af spænding, mystik og turbulente følelser ift. en ny begyndelse for hende.
Ikke mindst det at vi undervejs med Nils observationer og vedholdenhed, lærer de små sprækker i samfundet at kende og mystikken omkring hvad det er de højere magter forsøger at fortie for resten af samfundet. Jeg nød at lade mig rive med af at finde ud af hvad der foregik, og lade mig overraske af handlingen.

Det var ikke svært for mig at nyde univers der er så inspireret af steampunk, hvilket Stine Barth formår at gøre rigtig godt - selvom det var en smule langsommelig opstart, gav det tid til at møde Nil i hendes normale omgivelser. Blot den måde hun formår at beskrive omgivelserne på en let forståelig måde, karakterernes tøjstil og det at vi får et indblik den verden Nil og co. er en del af, ift. urværksevnerne vs. dem der ikke har.

Dog må jeg indrømme at jeg indimellem blev revet lidt ud af flowet af fortællingen ift. ordene 'amaze' og 'kuup'. Ord der virker til at være en blanding mellem engelsk og selvopfundne udtryk. Forfatteren skal have et point for at bruge dem konsekvent ift. Nils ordforråd, men både de førnævnte ord og nye/moderne udtryk tog mig en anelse ud af fatning når de kom.

'Kuppelbyens hemmelighed' er en skøn og velfortalt debutroman, der sætter tonen for hvad jeg satser på kan blive en skøn og medrivende serie. Jeg er klart frisk på at læse mere og se hvor Stine Barth fører serien henad. For slet ikke at nævne der her i første bind bliver lagt op til noget spændende efter den afslutning.

Bogen får 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...