Sjælehenteren - K. L. Berger // Boganmeldelse

Forlag: Dreamlitt
Udgivelsesår: 2017
Antal sider: 250

”Du er ikke bare sjælehenter, er du?”
Min nye makker ryster langsomt på hovedet. ”Men hvem er jeg så?”
”Du er høsteren,” svarer jeg. ”Du er Døden selv.”

Da Raven dør, vågner hun op til et møde med selveste Døden. Efterlivets hersker tilbyder hende et evigt job som sjælehenter, men hvad der virker som et ufarligt job, viser sig at være omgivet af ældgamle kræfter, der truer med at tage livet af både Raven og alle omkring hende. For at forhindre Dommedag må Raven alliere sig med både Himlen og Helvede i et forsøg på at nedkæmpe fjenden. Men når krigen truer, og mørket indtager verden, hvem er så i virkeligheden sande venner og fjender? Kan Raven stole på den lyse side, eller går vejen til frelse gennem mørket?
Sjælehenteren er første bind i trilogien Fortællinger fra Døden.

Wow, siger jeg bare. En fantastisk fortælling omkring Raven, som jeg allerede elskede inden jeg så meget som startede på bogen, efter at have været til bogblogger arrangementet d. 2. september 2017. Raven har i den grad levet op til mine forventninger som en badass karakter, der ikke finder sig i noget. Ikke en gang når det kommer til mødet med både Gud og Lucifer. Hvem ville dog turde at sige dem imod? Ikke mig, men Raven tør i den grad tage kampen op, og endda få Gud, Lucifer & Døden til at tænker - uden at afsløre for meget. Hun er virkelig en karakter med ben i næsen, og tør stå på egne ben i efterlivet. Hun er i den grad en badass sjælehenter.

Jeg elsker hele konceptet bag bogen, for hvad sker der egentlig når vi forlader livet, og ens sjæl smutter videre? Kommer vi i himlen eller i helvede eller ender vi ude i intetheden? Katja har formået at sætte tankerne til handling i denne bog, og kommet med et godt bud på det spørgsmål. Samtidig bliver der nævnt nogle myter fra forskellige religioner, som de fleste kender - f.eks. fra kristendommen, og endda med lidt twists, som jeg ikke havde set komme. Elskede det, samtidig med måden det blev fortalt på. Elsker når forfattere tør tage nogle gamle myter og tro op og på en eller anden måde sætte det hele til en historie, uden at ødelægge det, men mere få læsernes tanker igang. Det formår Katja at gøre, på en rigtig god måde.

Døden elskede jeg endda fra første øjekast, selvom har dog bliver lidt mere mystisk i sin ageren undervejs hen mod slutningen. Det er mest af alt de første par sider, inden vi møder Raven. De tanker han gør sig omkring menneskeheden, gør lidt at jeg på en eller anden måde kan forestille mig hvordan han ryster let på hovedet over os. Vi er nogle mærkværdige skabninger, like 'you've got it all wrong, crazy humans. Shame on you.'

Elsker alle karaktererne som er gennemtænkte på hver deres måde, samt sproget er dejligt og læsevenligt. Bogen er en bog jeg slugte hel, og læste på en uges tid - hvilket jeg sjældent gør. Så det var en dejlig fornemmelse endelig at have en bog i hænderne, som man virkelig ikke kan slippe igen før man har fået den læst.

Hvis du er til fantasy og badass karakterer, og endnu ikke har læst 'Sjælehenteren' endnu, må du hellere få lettet rumpeten og få det gjort. Køb den, lån den af en ven/veninde eller lån den på biblioteket - se at få den læst. Du vil ikke fortryde det.