lørdag den 13. januar 2024

'Stars above' af Marissa Meyer // Lunar Krøniken #4,5 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Stars above
Forfatter: Marissa Meyer
Serier: Lunar Chronicles #4,5
Forlag: Fewel and friends
Udgivet: 2016
Antal sider: 369

The universe of the Lunar Chronicles holds stories—and secrets—that are wondrous, vicious, and romantic. How did Cinder first arrive in New Beijing? How did the brooding soldier Wolf transform from young man to killer? When did Princess Winter and the palace guard Jacin realize their destinies? With nine stories—five of which have never before been published—and an excerpt from Marissa Meyer’s novel, Heartless, about the Queen of Hearts from Alice in Wonderland, Stars Above is essential for fans of the bestselling and beloved Lunar Chronicles.

Den her bog, ikke? Det en bog jeg ikke ville være foruden!
Om end det er en novellesamling, med forskellige små fortællinger, der hører til Lunar Krønikens univers - så er det uden tvivl en skøn samling af fortællinger, der er en skøn tilføjelse til de allerede eksisterende univers.

Jeg indrømmer gerne jeg uden tvivl elsker Lunar Krøniken. Dens univers, karakterer og det at serien giver nyt liv til klassiske eventyr. Mens serien står klart som en helhed i de fire bøger serien består af, kommer man her i novellesamlingen i dybden med nogle af karaktererne og deres fortid, som man kun får forklaret i serien.

Her får man lov at se udfoldelsen af fx Cinders fortid, hendes oprindelse og hvordan hun endte der hvor vi møder hende i første bog. Såvel som de andre karakterer, som vi følger, formår vi at få en bedre forståelse af dem, deres fortid og hvad der er ledt op til dem de er, inden vi møder dem i selve serien. Samtidig med vi endda får både et nyt perspektiv på en scene i bogen og en fortælling fra efter serien er afsluttet.

Om end det blot er mindre, separate fortællinger, der hver især følger en hvis karakter og deres fortælling, så nød jeg hver af dem. Jeg blev let revet med af karaktererne, deres historie og få en dybere forståelse for deres fortid og historie. At se hvad der har gjort dem til dem er, førend den oprindelige serie begynder. 
Det at forfatteren formår at give dem hver især en stemme i novellerne og giver dermed karakterernes enkelte historie mere dybde. Jeg fik uden tvivl en bedre forståelse af dem hver især.

Om end jeg ikke nødvendigvis blev 100 % fanget af alle novellerne, elskede jeg uden tvivl at læse dem hver især, der alle indeholder nogle skønne fortællinger på hver deres måde. 
At være tilbage i forfatterens forunderlige univers, mødet med de forskellige karakterer og forfatterens måde at skrive på, var lige hvad jeg havde brug for. Hendes skrivestil er lettilgængeligt, dejligt forunderligt og man mærker dem hver især som enkeltstående individer. Man er ikke i tvivl om hvem den enkelte novelle handler om.

Og skal jeg være helt ærlig?
Så elskede jeg hvert et sekund og elskede at blive revet med at de enkelte fortællinger. Bogen gjorde endda at jeg har verdens største trang til at kaste mig over en genlæsning af serien, idet bogen her har mindet mig om hvor meget jeg holder af den. Om end jeg ville ønske jeg ville kunne læse serien for første gang igen og genopdage dens magi.

Så hvis du ikke allerede har læst enten denne skønne og vidunderlige novellesamling eller serien, så har den mine varmeste anbefalinger. Så hvad venter du på?

'Stars above' får alt i alt 4,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...