tirsdag den 7. september 2021

'Elementprøven' af Julie Midtgaard // Sprækken til Luscuro #1 // Anmeldelse

Hey skønne læsere.

Titel: Elementprøven
Forfatter: Julie Midtgaard
Serie: Sprækken til Luscuro #1
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2019
Antal sider: 383

Bålets flammer danser og hvæser. Jeg vrider mig. Rebene flår i huden. Tilskuernes messen ætser sig ind i min hjerne: „Heks, heks, heks!“ En mørk sprække flænger ilden med et højt brøl. Sprækken udvider sig. Flammer, gløder og aske hvirvler ind i mørket. Jeg bliver slynget samme vej.
I 1600-tallets Aalborg straffes trolddom med døden, og før 14-årige Gry ved af det, sender en hekseanklage hende på bålet. Men de glubske flammer brænder hende ikke som de burde. I stedet tvinger mystiske kræfter hende på en farefuld rejse til Luscuro; en magisk verden hærget af ødelæggelse og krig. Her er der kun én vej frem, og det er at bestå den livsfarlige elementprøve. Mægtige kræfter lurer, og snart opdager Gry at hun ved noget som nogen vil gøre alt for at holde skjult ...
Elementprøven er første bind i serien Sprækken til Luscuro. Her støder Gry på både venskab og kærlighed – men også fjender, en altødelæggende ubalance og hemmeligheder langt større end dem Aalborg nogensinde skjulte.

Selvom fantasy som genre er min yndlings, var jeg meget spændt på at kaste mig over den her fortælling, da den havde fået en hel del god omtale og jeg var nervøs for om den i min optik, levede op til hypen - og det må man sige at den gjorde. Jeg nød at blive taget med på noget af et eventyr, hvor vi i selskab med hovedpersonen Gry, bliver kastet ind i en anden verden. Hvilket jeg er noget af det jeg elsker allermest ved netop fantasy, at blive taget med til et andet sted end vores verden.

Først og fremmest elskede jeg at blive taget med til Luscuro i selskab med hovedpersonen Gry, der er en skøn ung pige. En pige der har mødt modgang hele sit liv og konstant er blevet set ned på af andre - mens hun fortsætter med at nedgøre sig selv i Luscuro.
Dog nød jeg at se hende kæmpe for at finde sit fodfæste og finde sit værd, da hun skal finde ud af hvad der er op og ned i Luscuro. Ikke mindst det at skulle forholde sig til Elementprøven, såvel som det at finde venner i en anden verden end den man kommer fra. Jeg kan ikke andet end elske hendes syn på de nye omgivelser - selvom det hele var nyt, gav hun det en chance, såvel som de personer hun møder. Selvom visse personer ikke er 100 % troværdige, lader hun tvivlen komme dem til gode.

Jeg nød at stifte bekendtskab med det historiske perspektiv i bogen ift. vi bliver kastet ind i 1600-tallets Danmark, hvor hekse var et no-go - hvilket Gry og Akela ender med at skulle flygte fra og vi bliver kastet igennem en sprække ind i Luscuro. En parallelverden til vores.
Men ikke nok med at vi kommer et nyt sted hen, er tiden også en anden, såvel som det faktum at de lander det nøjagtige samme sted - men forskudt af tid ift. hinanden. Det var ret syret at de to piger går fra at være vokset op sammen og den ene formåede at have oplevet den nye verden i en rum tid, uden den anden - mens den anden oplever det hele fra begyndelsen.

Bogens fortælling bliver beskrevet på en rigtig fin og letlæselig måde, så fortællingen bliver drevet stødt fremad, uden man på nogen måde bliver tabt undervejs.
Julie Midtgaard formår at tage en i hånden og lede en vejen frem, vise en den verden vi er havnet i og beskrive omgivelserne så dejligt levende. Som om man var der selv, hvilket er en stor bonus, når det kommer til en verden der ikke er vores. Her er det Julie selv der har kreeret Luscuro, hende der kender verdenen, så det var rart at hun formåede at give mig som læsere et billede på omgivelserne ift. handlingen og karakterens ageren i denne verden.

For slet ikke at nævne beskrivelserne af de forskellige væsner vi møder undervejs. Væsner som jeg ikke mindes at være stødt på før, hvilket gav en oplevelse af at forfatteren har gjort sit forarbejde i at kreere Luscuro og alt hvad denne verden indebærer.
For slet ikke at nævne en konflikt i landet, både Gry og alle andre er nødsaget til at forholde sig til, som vi får en forsmag på her i første bog - en konflikt jeg er spændt på at se hvordan udvikler sig.

Men hey, Julie? Hvordan dælen kommer jeg lige en tur til Luscuro?
Hvordan jeg end kommer derind, så vil jeg gerne finde ud af hvad mit element er og hænge ud med karaktererne, såvel som opleve Luscuro som en helhed.

Alt i alt får bogen 3,5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...