lørdag den 24. oktober 2015

Den tomme plads - J. K. Rowling

Hej kære læsere <3

Så kommer vi til endnu en bog fra J. K. Rowling. Denne gang er det, som overskriften allerede har afsløret, "Den tomme plads".

Titel: Den tomme plads
Forfatter: J. K. Rowling
Forlag: Gyldendal
Antal sider: 519
Udgivelsesår: 2012

Alt i alt handler den om at Barry Fairbrother helt uventet dør og efterlader en tom plads i sognerådet. Byen Pagford ligner en idyllisk by, men efterlades i chok efter hans død og derefter er der en intern strid mellem byboerne for at få udfyldt den plads Barry Fairbrother har efterladt. Samtidig følger man alle de forskellige personer, man bliver introduceret for, der på kryds og tværs kender hinanden. Der er de velstillede personer i hierakiet og helt ned til dem der intet har. Hvem vinder valget og hvem kører det sygeste dobbeltspil og beskidte afsløringer fra helt uventede kanter. Striden kører for fuld udblæsning, lige indtil valget og helt uventede ting sker i sidste ende.

Jeg har været fan af J. K. Rowling lige siden jeg var 10 år gammel og så den første "Harry Potter"-film, så jeg blev nødt til at læse den her bog. MEN må så hurtigt sige at "Den tomme plads" helt sikkert er noget HELT andet end den magiske verden som "Harry Potter" nu er. Verdenerne er helt forskellige og "Den tomme plads" er helt sikkert en bog, som er skrevet direkte til voksne.

Jeg er stadig mest til ungdomsbøgerne, så det tog mig et år at komme igennem den og måtte undervejs lægge den fra mig flere gange og læse nogle andre bøger. Det er ikke fordi den er dårlig, da jeg syns at J. K. Rowling har skrevet bogen så flot i et nyt og tankevækkende univers.

For der bliver virkelig beskrevet nogle tankevækkende ting, f.eks. en ung pige der har en mor der er afhængig af stoffer og socialforvaltningen har en snor i dem, da hun også har en lillebror der går i børnehave. Men de giver moren adskillige chancer for at forbedre sig, men der sker intet og i sidste ende det galt for pigen og hendes lillebror.

Så hvis i er klar på en bog, der henvender sig til voksne, som er virkelig tankevækkende, så er det helt klart en bog der er værd at læse.

XOXO - Rina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...