mandag den 29. oktober 2018

The Selection #1 - Udvælgelsen // Anmeldelse

Hey kære læsere <3

Så blev det tid til en lille anmeldelse mere fra min side & denne gang har jeg kastet mig over en bog, jeg kun har hørt godt om. Man må sige at jeg nød at læse den.

Titel: Udvælgelsen
Forfatter: Kiera Cass
Serie: The Selection
Forlag: Tellerup
Udgivelsesår: 2014
Antal sider: 432

America Singer er en af de 35 Udvalgte. Det burde være en god nyhed. Udvælgelsen åbner døre op til en bedre verden, men America mener allerede at hun har styr på sin fremtid. Sammen med de 34 andre tilfældigt udtrukne piger inviteres America til at deltage i Udvælgelsen, hvor Illéas kronsprins for åbent kamera, vil vælge sin brud blandt kandidaterne. Americas familie tilhører underklassen og lever på sultegrænsen, så America har intet andet valg i "Udvælgelsen" end at acceptere invitationen selvom hun har en hemmelig kæreste. Snart befinder hun sig i et komplet fremmed og dekadent miljø, der er langt mere tillokkende end den unge pige kunne have forestillet sig. "Udvælgelsen"  er første bind i Kiera Cass' Selection-serie om America Singer.

Må ærligt indrømme at jeg ikke kan andet end at holde af denne bog. Den er hyggeligt at læse, elskværdige karakterer og America Singer er helt sin egen. Ikke mindst det at man hele vejen igennem kan mærke hun er en ung kvinde, der er er godt på vej i en verden med klasseskel og skal finde ud af hvad livet ellers har at byde på.

Jeg fløj igennem denne bog på en måde, hvor jeg både fik et smil på læben de helt rigtige steder, grint en lille smule og formåede at blive irriteret på nogle af karaktererne. Det at man kan fornemme karaktererne, og deres små træk der gør dem til deres egne, er for mig en vigtig del.

Der var specielt én karakter jeg godt kunne blive irriteret på, samt karakterer jeg ikke kan andet end at holde af - deriblandt America, og kronprinsen Maxon. Kronprinsen endte med at blive en af mine yndlings, idet han til trods for sin status, stadig agerer menneskelig. Specielt med det pres han er under og man får indsigt i hvordan de alle har hver deres historie. Jeg kan ikke andet end at holde af hvordan America og Maxon agerer sammen - just saying.

Det eneste jeg kunne have manglet, var dog at der evt. kunne have været en karakterliste, så man lidt havde et overblik over hvem der var hvem - for når der både er deltagerne i Udvælgelsen, den kongelige familie og hvem der ellers nu er af karakterer, kan det godt være lidt svært at holde styr på.

Kiera Cass formår i min optik virkelig at skabe en skøn fortælling, med et sprog der er lige til at gå til, samtidig med at historien bliver fortalt i et tempo, hvor man lærer karaktererne at kende undervejs. Selve klasseskelet bliver fint beskrevet, så man som læser ved hvilken form for verden karaktererne lever i. Man får en fornemmelse af hvor alvorligt det er for America og hendes familie, idet de lever i en af de klasseskel der er nederst i hierakiet og som ikke ligefrem har adgang til de samme ressourcer som dem der er højere stillet.

Det jeg elsker ved bogen, er at der ikke kun er fokus på selve udvælgelsen, ift. at prinsen kommer i gang med Udvælgelsens indledende faser og der er det store hurlumhej omkring det - men der foregår også så meget andet, ift. selve landets historie, samt verden omkring dem. Kiera Cass har gjort et godt stykke arbejde ift. det med opbygning af karakterer, fortællingen omkring plottet og alt det der foregår i selve historien.

Historien er i bund og grund sin egen, men på flere punkter minder den en del om 'The Hunger Games', idet en flok unge mennesker bliver udvalgt til at deltage i en form for konkurrence hvor kun én person kan vinde. Dog er der ingen der dør i denne bog, hvilket kun er en god ting. Så hvis du er fan af 'The Hunger Games', eller godt kunne li' den fortælling, kan du med god samvittighed kaste dig over 'The Selection #1 - Udvælgelsen'.

Det var alt for denne gang.
XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Mekaniske hjerter' af Stine Bahrt // Urværkerne #2 // Anmeldelse

Hey skønne læsere. Titel: Mekaniske hjerter Forfatter: Stine Bahrt Serie: Urværkerne #2 Forlag: Krabat Udgivet: 2022 Antal sider: 486 ...