mandag den 11. november 2019

'Geminiderne' af Nanna Foss // Spektrum #2 // Anmeldelse

Hey kære læsere <3

Titel: Geminiderne
Forfatter: Nanna Foss
Serie: Spektrum #2
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2018
Antal sider: 656

Jeg vil ikke tænke på ham. Jeg VIL ikke!
Hvornår fatter min hjerne at det er dømt til at mislykkes?
Ham og mig. Det går bare ikke.
Punkt 1: Jeg er livsfarlig.
Punkt 2: Vi er fra forskellige tider. Helt bogstaveligt.
Punkt 3: Fik ejg nævnt at jeg er livsfarlig?
Pi og hendes venner forsøger at finde ud af hvad der er sket med dem … og hvorfor. Hvert spor kan være afgørende for deres overlevelse. Problemet er bare at nye mysterier dukker op hele tiden. Kryptiske drømme, en telefonsvarerbesked fra fremtiden og en person i rød hættetrøje. Snart opdager de at der er andre ligesom dem. Men hvem kan de stole på? Det føles som om noget er dømt til at gå galt. Virkelig galt. Det er kun et spørgsmål om tid …
GEMINIDERNE er andet bind i serien SPEKTRUM, hvor venskab, kærlighed og skæbnesvangre valg bindes sammen på tværs af tid.

Nanna Foss har gjort det igen.
Endnu en gang er jeg ladt tilbage med en følelse af uendeligt mange spørgsmål, som står ubesvarede hen. Spørgsmål, som jeg håber på at finde ud af, jo længere man kommer ind i serien.

'Geminiderne' er fortalt af Pi, som jeg i forvejen syntes om fra 'Leoniderne', og man kom i den grad ind på livet af hende - hendes tanker, handlinger og hvad der gemmer sig bare de spraglede farver hun går rundt i. Elsker Pi, der er fuld af overraskelser, grin og for at have en skøn personlighed.

Ikke mindst er jeg vild med søskende forholdet mellem hende og Noah, som Nanna Foss formår at vise på så skøn en måde, at man ikke kan andet end at elske dem. Deres humor imellem er fantastisk. Plat, men lige til den rigtige side.

Lige så vel som forholdet mellem Noah og Alban, der for mig er lidt af en speciel sammensætning. Elsker det.

Bogen var virkelig ikke til at slippe, idet Nanna endnu en gang formår at tage en med på et spændende eventyr igennem tidsrejser, mystiske hændelser og dobbeltgængere fra flere forskellige tider - det er lige til at blive rundtosset af. Plottet er gennemført, skrivestilen er dejlig let, og udviklingen af historien er lige som den skal være.

Undervejs var der plot twist efter plot twist, som gjorde fortællingen endnu mere spændende. Lige som man tror man ved hvad der kommer til at ske, bliver man guidet en anden vej. Nanna overraskede mig flere gange, på den gode måde.

Nye karaktere, evner og informationer bliver introduceret, små tråde/spørgsmål bliver besvaret, så vel som nye bliver kastet ind i ringen og gør en mere forvirret - og slutningen leder virkelig op til at der skal ske noget, uden at der bliver givet for mange informationer på en gang. Nanna formår at give informationerne på de rigtige steder og de rigtige tidspunkter.

Hvordan Nanna formår at holde styr på det hele, er lidt af en gåde. Jeg følte mig revet med fra start til slut, forvirret på den gode måde, følelserne kommer i spil og alt er gennemført.

Alt i alt giver jeg 'Geminiderne' 5 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...