tirsdag den 5. maj 2020

'Udstillet' af Nicole Boyle Rødtnes // Anmeldelse

Hey kære læsere.

Titel: Udstillet
Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes
Serie: -
Forlag: Alvilda
Udgivet: 2017
Antal sider: 283

Med min hund Einstein i favnen nærmer jeg mig gruppen. De ler højt af noget, en af dem har sagt. ”Undskyld, må jeg komme forbi?” siger jeg og prikker den nærmeste på skulderen.”Selvføl…” Han vender sig om. Og med ét forvandles hans smil til en stirren. Først på mig, og så på Einstein.”Gud, det er jo dig,” siger han så. ”Dig fra Grænseløs. Dig med …” Han går i stå. Nu har de andre også vendt sig.”Gud ja, det er da dig,” siger en anden.”Og hunden,” siger en tredje.”Jeg skal forbi,” siger jeg igen. Højt og bestemt denne gang. Intet sker. Så maser jeg mig forbi.”Årh, lad være med at være sur!” råber de efter mig. ”Hvis du ikke gider tale om det, hvorfor var du så på tv?”
Ida og Oliver har deltaget i realityprogrammet "Grænseløs". Nu er de hjemme igen. Oliver nyder kendis-livet, mens Ida kæmper med at være et kendt ansigt og hjemsøges af ting, der skete i programmet. Ting, hun ville gøre alt for at ændre …

I et godt stykke tid har jeg fulgt Nicole Boyle Rødtnes på sidelinjen, og hørt adskillige gode ord om hende og læst en hel del positive anmeldelser om hendes bøger. Og må ærligt indrømme at al den positive snak der har været omkring hende og hendes forfatterskab er velbegrundet.

I 'Udstillet' blev jeg revet med allerede fra starten af, og havde det nærmest som om at bogen læste sig selv. Nicole har formået at skabe et realistisk bog, der på fineste vis skildrer det at være ung og ønsket om opmærksomhed. Specielt i en tid hvor vi har muligheden for konstant at være på de sociale medier og unges deltagelse i reality TV - og de konsekvenser det kan medfølge. 

Specielt Oliver nyder sit nye liv i centrum for en masse opmærksomhed - hvilket på visse tidspunkter irriterede mig, da han ikke helt kunne se udover sin egen næsetip ift. de handlinger han foretager sig. Oveni det ville han nærmest gøre hvad som helst, for blot at blive kendt og leve kendislivet. For mig virkede det lidt som om han lod sig rive lidt for meget med ift. at vinde og ikke 100 % tænkte konsekvenserne igennem. 
Men han får dog (heldigvis) lidt en øjenåbner undervejs overfor en han holder af, hvilket får ham til at genoverveje nogle ting og få øjnene lidt op for hans opførsel. Så det var rart at se han forhåbentlig genovervejer den måde han vil opnå sin drøm.

Ida derimod er knap så begejstret for at have deltaget, hvilket man sagtens kan mærke igennem bogen. Både ift. hendes tanker, hendes handlinger og de snakke hun har med sine venner. Det er let at fornemme at der er sket noget i programmet, som hun på ingen måde er vild med og den opmærksomhed hun får er lidt en anden end den Oliver oplever.
Det er fedt at man undervejs så småt får en fornemmelse af de ting der er sket i programmet, og at der er sket noget mellem Ida og Oliver - uden man egentlig får præcist at vide hvad det er, før hen mod slutningen. Nicole formår at opretholde en form for suspence ift. hvad der er sket imellem dem, uden at afsløre mere end hvad der er nødvendigt. Det gav mig ærlig talt en knude i maven, da det går op for mig hvad det er der var sket imellem dem.

En anden ting jeg bider mærke i og nød at følge, var bestemt det forhold der var mellem Ida og David. Både ift. deres fælles fortid og nutidens udvikling. Selvom det måske er lidt for meget instalove til mig, men kunne ikke andet end holde af det alligevel. Det gav Ida et afbræk fra alt det trælse hun går og tumler med, såvel som et pusterum fra sine tanker.

En af de ting der for mig, gjorde at jeg fløj igennem bogen, var at sproget er flydende og at man agerer let igennem det flow Nicole har formået at skabe - både med historiens nutid der veksler mellem Ida og Olivers synsvinkler, flashbacks fra selve showet og de små bider af den kontrakt, som deltagerne skulle underskrive. Samtidig har hun formået at sætte fokus på et emne ift. det at deltage i et reality program, hvor man kommer ind bag scenerne og oplever bagsiden af det. Det der fangede mig var de urimelige

Selvom det her undtil videre kun er den første bog jeg har læst af Nicole, så er det bestemt ikke den sidste. 
Alt i alt får 'Udstillet' 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...