onsdag den 5. maj 2021

'Forglem mig ej' af Gry Kappel Jensen // Rosenholm-trilogien #2 // Anmeldelse

 Hey skønne læsere.

Titel: Forglem mig ej
Forfatter: Gry Kappel Jensen
Serie: Rosenholm-trilogien #2
Forlag: Turbine
Udgivet: 2020
Antal sider: 428

Man skal aldrig love en ånd noget. Og hvis man gør, så skal man sørge for at opfylde sit løfte. Inden det er for sent …
Kamille, Kirstine, Victoria og Malou er tilbage på Rosenholm Kostskole for at starte på et nyt skoleår. Men ud over timerne i runemagi, klarsyn og nordisk mytologi har pigerne også noget helt andet at bekymre sig om. En forbrydelse fra fortiden trækker tråde til nutiden, og pigerne har forpligtet sig til at løse den mordgåde, der kaster en skygge over Rosenholm.

Holy moly, for en fortælling. En fortælling jeg ikke kunne andet end lade mig rive med på. En fortælling jeg ikke kan andet end holde af. 
Jeg var ret begejstret for den første bog, 'Roser og violer', og var ret spændt på at følge de 4 piger på endnu et år på Rosenholm. Specielt ift. det mysterie de har rodet sig ud i, ift. et spøgelse af en tidligere elev der hjemsøger skolen. 

Endnu en gang vender vi tilbage til skolen, mens pigerne har deres vante gang ift. timer, fritid og samværet med hinanden og de andre elever. Jeg nød at se dem sammen, nød at se deres venskab blomstre endnu mere - til trods for et par gnidninger undervejs. Men ikke desto mindre er Kamille, Victoria, Kirstine og Malou et skønt firkløver, der har hinandens ryg når det gælder.

Jeg elskede den måde forfatteren har formået at skabe spænding hele vejen igennem. Først og fremmest skal pigerne finde frem til spøgelset Trines morder, hvilket ikke er helt nemt, da Trines søster (der forresten er en ret så speciel type), ikke er helt så samarbejdsvillig som man kunne have håbet - men alligevel giver en del mere at tænke over, ift. deres familieforhold.
Samtidig er der fokus på Kirstine, som har sine problemer med fx sine magiske evner og forbindelsen til skoven, ift. en hændelse fra skoleåret før - hvilket var ret så spændende at følge. Og så er der hendes forliste forhold til en hvis person, men jeg nød at se dem prøve at interagere med hinanden alligevel.

Det var svært for mig ikke at blive revet med. Jeg elskede hele mysteriet omkring Trine, brevene som formår at hinte til hvad der skete med hende og pigernes samtaler med søsteren.  Elskede endda at se Kamille finde frem til hendes far, og se deres relation spire en smule - selvom det ikke måtte være nemt for nogen af dem. For slet ikke at snakke om Kamilles interaktion med hendes mor...

Jeg nød at følge spændingen undervejs, i takt med at flere og flere detaljer omkring mysteriet bliver afsløret. Måden forfatteren formår at fortælle på undervejs ift. de skiftende synsvinkler mellem de fire piger, funger så perfekt
Samtidig lader forfatteren spændingen stige undervejs og giver læseren de nødvendige informationer på de helt rigtige steder - for slet ikke at nævne den nørdethed der er tillagt ift. selve undervisningen på skolen. Nordisk mytologi, magi og alt hvad forfatteren har formået at snige ind, gjorde kun at jeg får mere lyst til at gå på Rosenholm og få en magisk uddannelse - hvordan får jeg chancen for at gå på skolen?

Selve afslutningen på denne bog, gav et kæmpe chok, ift. det mysterie omkring Trine, hendes mord og alt hvad jeg indtil videre havde gættet på. Alt hvad der var blevet ledt op til undervejs, havde jeg ikke gættet dette og selve afsløringen? Den perfekte cliffhanger. 
Den tredje og sidste bog, kan ikke blive læst hurtigt nok.

Alt i alt får bogen 4 ud af 5 stjerner.

XOXO - Rina.

2 kommentarer:

  1. Den er så god den serie! Glæder mig til 3'eren :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig & 3'eren kan ikke komme hurtigt nok - selvom den udkommer her i slutningen af måneden :)

      Slet

'Sanjategnet' af Majbrit Ravnholt Cramer // Anmeldelse

Hey skønne læsere. ' Sanjategnet ' er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget. Alle meninger/holdninger er dog mine egne. T...